Spansk

En lille øvelse i adjektiver.

18. september 2015 af Stats - Niveau: A-niveau

Juan er en god dreng. Han er en meget god dreng. Ángel derimod er den slemmeste dreng i kvarteret. Det er et fattigt kvarter. De gamle huse er små. I de små, hvide huse bor de fattige familier. Juans stakkels mor arbejder altid, men hun er en lykkelig kvinde. Hun arbejder på et stort hotel. En dag kommer en vis herre til kvarteret. Han vil købe antikke ting.
Han er en sympatisk, gammel mand, der straks får mange nye venner. Blandt andre Ángels slemme mor.

Juan es un buen amigo. Él es un amigo muy bueno. Ángel en cambio es el chico malo en el barrio. Es un barrio pobre. Las casas vieja es pequeña. En las vieja casas blanca viven las familia pobre. La pobre madre de Juan trabaja bastante, pero ella es una mujer feliz. Ella trabaja en un gran hotel. Un día ir a cierto señor en el barrio. Él quiere comprar objeto antiguo.
Él es un simpático hombre viejo que inmediatamente tiene muchos amigos. Entre otros el mala mujer de Ángel.

----

Jeg har lidt svært ved, når der er mere end ét adjektiv. Samtidig, så er foranstillet og efterstillet adjektiver også besværligt... Men har jeg gjort det rigtig, og har jeg forstået principperne? :-)


Svar #1
18. september 2015 af Stats

*Entre otros el mala mujer de Ángel. → Entre otros la mala mujer de Ángel.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
18. september 2015 af Stats

Har også et andet spørgsmål ang. diminutiver.

-ecito/-ecita og -ecillo/-ecilla anvendes ved énstavelsesord der ender på en konsonant. Men hvordan ved man, hvorfor en form der skal bruges, og har de nogen forskellige betydninger?

Det samme gælder med -cito/-cita, -cillo/-cilla og -zuelo/-zuela der andendes ved flerstavelsesord der ender på hhv. -e, -n, -r. - Igen, hvilen form bruges til hvad, og har de nogen betydninger?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. september 2015 af jbmm

Se din indbakke.


Svar #4
18. september 2015 af Stats

# 0

dreng = niño

#3 Tusind tak.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
18. september 2015 af Stats

"Han er en meget god dreng"
Hvis adjektivet har fået en adverbiel udvidelse, skal adjektivet da ikke stå efter substantivet?

Juan es un buen amigo. Él es un mejor amigo. En cambio Ángel es el chico el más malo en el barrio. Es un barrio pobre. Las casas viejas son pequeñas. En las viejas casas blancas viven las familias pobres. La pobre madre de Juan trabaja siempre, pero es una mujer feliz. Trabaja en un hotel grande. Un día un señor cierto va a el barrio (kan ikke lige se det, men jeg kløjs stadig). Él quiere comprar objetos antiguos.
Él es un hombre simpático y viejo que inmediatamente tiene muchos amigos. Entre otros la mala mujer de Ángel.

Wow.. Jeg skal vidst øve mig meget mere... Men har jeg så rettet det meste nu? :-)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #6
19. september 2015 af jbmm

Se din indbakke.


Skriv et svar til: En lille øvelse i adjektiver.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.