Studievejledning

Skrifte gymnasium

20. september 2015 af Julie1311 (Slettet)

Hej jeg har nu gået på stx i en måned, men jeg er meget ked af min klasse og gymnasiet. jeg hat gået og tænkt en del jeg er nu kommet frem til at jeg gerne vil gå på en hhx, da jeg tror de retter sig mere til mig. jeg vil derfor høre om det er mulligt at skifte gymnasium nu, eller om der er nogen af jer der har erfaringer med det. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2015 af Stats

Ja.

Jeg gjorde det samme, og jeg kan love dig for, at du ikke kommer til at fortryde det.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. september 2015 af MariaJK (Slettet)

Måske skulle du give det en chance først? 

Men du kan godt flytte nu.


Svar #3
20. september 2015 af Julie1311 (Slettet)

Mange tak. Dog føler jeg at jeg har givet det en chance problemet med klassen er at der kun er 4 drenge og rigtig mange piger og vi er meget opdelt og jeg føler mig en del udenfor fællesskabet.

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. september 2015 af MariaJK (Slettet)

Jeg havde samme problem. Det endte med at jeg flyttede gym, men jeg flyttede tilbage igen efter en MEGET kort periode.
 

Jeg forstår dig udmærket godt, men det kan godt være at du møder de samme problemer på et andet gym. 

Starten af 1.g er typisk som du beskriver det.


Svar #5
20. september 2015 af Julie1311 (Slettet)

Mange tak. Men det er også bare det med at jeg tror hhx ville være godt for mig og jeg kan bruge det i fremtiden. Da jeg er meget matamatik og økonomi anlagt.

Brugbart svar (1)

Svar #6
20. september 2015 af Stats

Altså...

Er det ikke mere interessant at vide, hvordan aktiemarkedet påvirker vores samfund? Er det ikke vigtigere at vide, hvilke konsekvenser det har, at Kina har et godt samarbejde med Danmark? Er det ikke vigtigere at vide, hvorfor den lille købmand gik konkurs?

Der er jo ikke kun ét svar på disse. Mens man i kemi, bare skal være god til, udenadslæren. Eller hvorfor en en ting falder til jorden når man slipper den.

hhx, giver dig en stor viden indenfor det samfundsfaglige, hvilket en stx eller htx absolut ikke giver. Stx og htx er lidt ubrugeligt. Samtidig skal vi huske på, at det som regel er en hhx'er der kommer til at bestemme over en stx'er/htx'er i hans/hendes senere liv...

[ingen kilde på det sidste] <--- men der er flest hhx'er der kommer ind på cbs eller en anden økonomisk universitets faglig uddannelse

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #7
20. september 2015 af Julie1311 (Slettet)

Mange tak for svaret jeg vil give dig 100% ret

Brugbart svar (1)

Svar #8
20. september 2015 af Jerslev

#6: Mens man i kemi, bare skal være god til, udenadslæren. Eller hvorfor en en ting falder til jorden når man slipper den.?

Jo, hvis man har en meget snæver idé om, hvad naturvidenskab i gymnasieskolen går ud på.

Stx og htx er lidt ubrugeligt.

Det tror jeg, at der er mange, der er uenige med dig i.

men der er flest hhx'er der kommer ind på cbs eller en anden økonomisk universitets faglig uddannelse

Det er jo sådan, at alle ungdomsuddannelser vægtes lige, når det kommer til kvote 1 ansøgninger. Til gengæld er der rigtig mange cbs-uddannelser, der har et tårnhøjt gennemsnit, så mon ikke det faktisk er sådan, at hhx er det sted, hvor det er nemmest at få et højt gennemsnit (dermed ikke sagt, at det korrelerer med fagligt niveau)?

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. september 2015 af LilanKahn (Slettet)

Generat er alle studenter uddannelsers ret ubrugelige, det er en uddannelse i at tage uddannelse. Det der er vigtigt er hvad man vil bruger den til bagefter.

#8 CBS uddannelser? du mener HA. whatever? du kan finde de samme uddannelser på SDU eller Ålborg hvor der nærmest er frit optag. Ålborg er lige som CBS tripple crown rated.


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. september 2015 af Jerslev

#9: Jeg har ingen anelse om, hvad de forskellige bacheloruddannelser hedder indenfor det område. Konkret tænkte jeg på International Business eller hvad den nu hedder.

At flere hhx'er kommer ind end stx'er elelr htx'er skyldes nok mest interesse fremfor faglige evner.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (2)

Svar #11
20. september 2015 af Stats

#8

Det jeg hentyder til, er at det ikke er vigtigt for den alm. borger, at vide hvorfor et objekt vil falde til jorden, vis man slipper objektet. Det er jo heller ikke vigtigt for den alm. borger, at vide hvordan molekyler reagere sammen. Derimod er det vigtigere at vide, hvorfor renten er på sit laveste, og hvad der får renten op igen. Det er vigtigt for den alm. borger, at vide hvorfor arbejdsløsheden er så høj, og hvad man kan gøre for at få arbejdsløsheden lavere. Det er også vigtigt at vide for den alm. borger, hvornår de bliver manipuleret af reklamer. Dette har en konsekvens på den alm. borger.

Okey, det har også en konsekvens, hvis tømmer mesteren taber en hammer i hovedet, på en alm. borger, men da er det så heldigt, at man har erhvervsret på hhx.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #12
20. september 2015 af LilanKahn (Slettet)

#10

Det er en HA. IB. igen du kan komme på den hos ålborg eller SDU med snit 4 eller 7. kvote snit har ikke så meget med kravet på en given uddanelse men mere mændgen der søger ind kontra pladser.

#11

Du er stadig forviret af forskelen mellem kemi og fysik. 

 Til OP, find den gynasielle linje der giver dig de fag du vil når du en gang bliver klar til tage en rigtig uddanelse


Brugbart svar (0)

Svar #13
20. september 2015 af Stats

KEMI = ATOMER OG DERES REAKTIONER MELLEM HINANDEN! Dvs. protoner, neutroner, elektroner, molekyler, reaktioner i blandt disse osv osv. Mere præcist: læren om stoffer.

FYSIK = DET DER KAN SES OG OBSERVERES, OG DERMED MÅLES! Dvs. Gravitation, magnetisme, mekanik osv osv. Mere præcist, forholdet mellem masse rum og tid.

Jeg ved udemærket godt forskellen.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. september 2015 af MariaJK (Slettet)

Det kommer jo an på hvad man har tænkt sig at læse til efter gym.

Både HTX, HHX og STX åbner mange muligheder på hver sin måde. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
20. september 2015 af Jerslev

#11: Hvad der er vigtigt for den almene borger kan vist diskuteres. Naturvidenskabelig almendannelse er nok så vigtig for at sikre et fundament for fremtidig udvikling, forståelse og forskning. Du kan se på USA, hvad der kan ske, når en mængde borgere ikke har nogen naturvidenskabelig forståelse (GOP).

#12: I know, men det ændrer jo ikke på, at en bestemt uddannelse kræver et så højt snit. Adgangskvotienten er baseret på interesse og antallet af ansøgere. Som nævnt skyldes det, at der er flere hh'ere på de økonomiske uddannelser nok manglende interesse fra de resterende studenter. Jeg kunne eksempelvis aldrig drømme om at læse HA, da penge simpelthen ikke interesserer mig.

#13: Tilsyneladende ikke. :)

Protoner, neutroner og elektroner hører til hhv. kerne- og atomfysikken. Kemi er studiet af opbygningen, strukturen og egenskaberne for stof. Kemi kan så sandelig også måles og observeres.

Fysik derimod handler om energi om dennes omsætning i verden. Sådan sat lidt på spidsen.

#14: De åbner de samme døre.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #16
21. september 2015 af CULPØS (Slettet)

Du skal bare skift, hvis du føler for det.
- og til jer andre stop med jeres uddannelses-snobberi, det er ulideligt at høre på.


Brugbart svar (0)

Svar #17
23. september 2015 af Studscientpol (Slettet)

Kære JohnForbesNash

Vi kan godt blive enig om at samfundet er spændende, men med lidt viden om samfundet så ved vi også, at der skal være personer til at udføre alle salgs opgaver i samfundet. Dette inkluderer embedsmænd i staten men også fysik og kemiingenører mv. Uden dem ville samfundet gå under. Og som alm. borger er jeg da glad for, jeg har haft kemi i Gymnasiet. Ellers havde jeg for længst brændt min lejlighed af..

Derfor er det umuligt at "rangordne" hvad der er vigtigst for samfundet. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
23. september 2015 af CULPØS (Slettet)

#17 

Hospital eksemplet
 


Skriv et svar til: Skrifte gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.