Almen studieforberedelse (AT)

AT - metoder

20. september 2015 af al1232 - Niveau: C-niveau

Jeg skriver AT5 i dansk A og samf C, og synes at metode er noget værre noget.


Hvilken metode har jeg brugt i dansk, når det jeg har lavet er diskursanalyse af noget tekst fra en reklame?  Hvilken metode i samf, når det, jeg har læst, er bare teori fra en bog/nettet?

Meget gerne uddybbende svar/forklaringer, på forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2015 af Gehilfe (Slettet)

Hvilken metode har jeg brugt i dansk, når det jeg har lavet er diskursanalyse af noget tekst fra en reklame? 

Du har lavet en diskursanalyse. Diskursanalyse er en metode, der anvendes både i dansk og i samfundsfag. Det er kun dig selv, der kan uddybe, hvad du mere præcist har gjort.


Svar #2
20. september 2015 af al1232

Ja, i diskursanalysen kom jeg ind på faircloughs tredimensionelle model, som dels er danskfaglig, men hvor den i den sidste praksis: social praksis, er der, hvor metoden skifter til samfundsfag, sagde min vejleder i hvert fald, er det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2015 af Gehilfe (Slettet)

Ja, det kan man godt sige. Personligt synes jeg, at overgangen til samfundsfag allerede finder sted i diskursiv praksis. Men det er ikke så vigtigt. Hvis din vejleder accepterer diskursanalyse som den eneste danskfaglige metode, er det helt fint i et almindeligt At-forløb.

Til en At-eksamen vil det måske være en god idé at supplere med en anden danskfaglig metode (som dansk ikke deler med samf.), fx en almindelig reklameanalyse eller en kommunikationsanalyse.


Svar #4
20. september 2015 af al1232

Det med reklameanalyse/kommunikationsanalyse har jeg helt glemt at skrive i synopsen. Men det tror jeg, de spørger ind til, altså en dansk metode som netop ikke deles med samf, dvs. forskel på dansk/samf. Og så er det vel fint at svare der så, uden at det står i synopsen?

Men har bl.a. også skrevet noget om sociologi + en smule identitet osv. osv. til at forklare hvordan reklamer påvirker unge/hvordan de ikke påvirker unge, hvor teorien er hentet fra en bog/nettet, og er brugt til at forklare virkeligheden.
Hvilken metode er det så?


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. september 2015 af Gehilfe (Slettet)

Og så er det vel fint at svare der så, uden at det står i synopsen?

Ja, selvfølgelig må du nævne noget, der ikke står i synopsen. Det er kun prøven, der tæller, ikke synopsen.

Dit andet spørgsmål kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har forstand på samfundsfag.


Svar #6
20. september 2015 af al1232

I orden, tusinde tak for hjælpen !:-)


Skriv et svar til: AT - metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.