Samfundsfag

Medianvælgerteorien og DF

27. september 2015 af Linneaalbrechtsen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa - jeg står med en artikel om DF og uenigheder i blå blok: http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/loekkes-udfordringer-her-er-de-stoerste-uenigheder-i-blaa-blok

Og et spørgsmål i min opgave der lyder således: 

"Vurder med ugangspunkt i medianvælgerteorien, hvor store DF's chancer for at få deres politik gennemført er. Inddrag gerne artiklen" 

Nu er jeg altså på min 13 gang jeg har læst artiklen, og nok over min 30 gang jeg har læst spørgsmålet, og ikke skrevet et eneste ord.... Plejer at få 10 og 12 i samf, men det her kan jeg simpelthen ikke finde hoved og hale i - de andre opgaver var ellers ikke et problem :-/ Nogle der kan hjælpe?? Hvis ikke bare hjælpe mig lidt på vej??? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2015 af Studscientpol (Slettet)

Du har at gøre med Downs medianvælgerteori og rational choice. 

Hvad går teorien ud på? Et parti der er tætteste i det politiske rum, og et parti der bliver udtrykt i en højre/venstre dimension hvor konkurrencen får partierne der at indtage næsten identiske politikker. 

Partierne er drevet at maksimere fortjeneste, prestige, magt som kommer fra at være i "office". Og det gør sig udslag i at være vælger maksimerende.

Gør i udslag i følgende: at når parti A indtager en position, vil parti B indtage en identisk position for at tage vælgere fra A samtidige med det er minimalt til den ene eller anden side for at kunne tage disse vælgere. Betragt det som de to ishuse på en strand. Derfor ende partierne altid at lægge op og ned af median vælgeren. - Derfor kan du argumentere for at Venstre og DF politikker er identiske, og som følge af flertallet får DF gennemført betydelige mængder af deres politik.

Hvis du gerne vil score lidt ekstra point og måske sætte din lærer af, kan dette være lidt inspiration:

"Der kan også opereres med flere dimensioner, som gør at partiernes position ikke lige til er at definere. F.eks. vi har tre vælgere, X, Y og Z samt partierne A og B. Parti A får støtte fra vælger X og Y, parti kun støtte fra Z. Parti B vil have støtte og rykke nu sin position, så det får støtte fra vælger Z og Y. Parti A er utilfreds med dette, og opfinder en ny dimension for at få flere vælgere. Osv. Med andre ord ustabilitet. "


Skriv et svar til: Medianvælgerteorien og DF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.