Biologi

Biologi/fysik - Hypotermi

01. oktober 2015 af frederasmussen - Niveau: C-niveau
Mit spørgsmål er enkelt.

Hvorfor kan man ikke overleve i koldt vand mens man godt kan overleve i kold luft?

Hvis man f.eks. antager, at vandets temperatur er 4 grader celsius, og at luftens temperatur ligeledes er 4 grader celsius.

Jeg skal snart til eksamen, så hvis du har et kvalificeret bud så skriv endelig

På forhånd mange tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Den fysiologiske forklaring på dette er mere avanceret end man umiddelbart skulle tro. Jeg vil derfor forsøge at gøre det så enkelt som muligt.

Varme fra kroppen kan mistes på forskellige måder, og i dette tilfælde drejer det sig om konvektion.

Konvektion sker når vand eller luft bærer varmen mellem kroppen og det omgivende miljø, som kan være vand eller luft. Varmeafgivelsen afhænger af produktet af 1) den konvektive varme-transfer koefficient 2) temperaturforskellen og 3) kropsarealet, hvor varmeudvekslingen sker.

Forskellen mellem varme og vand skyldes den konvektive varme-transfer koefficient, hvoraf vands koefficient ca. er 100 gange større end for luft. Dette skyldes:

1) Vand har en specifik varme per enhed volumen (er en slags specifik varmekapacitet, som angiver hvor meget energi[→ temperatur] en given volumen indeholder), der er omkring 4000 gange større end luftens og 

2) en termisk konduktivitet (evnen til at lede varme), der er 25 gange luftens.

Det betyder altså, at forudsat personen i vandet og luften begge har samme hudtemperatur, vand/luft temperatur, og det er lige store områder af kroppen, der rammes, så vil personen i vandet miste ca. 100 gange så meget varme(energi) pr. tid som personen i luft. Kroppen nedkøles altså meget hurtigere i vand.

Vh.


Skriv et svar til: Biologi/fysik - Hypotermi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.