Fysik

Lysets forskydning i en glasklods (opgave)

02. oktober 2015 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP.

Jeg har brug for hjælp til en opgave, som går ud på at beregne den forskydning en stråle har fået efter passage af en glasklods. Jeg har uploaded et billede. Umiddelbart kan jeg se, at opgaven skal løses med trigonometri. Men hvordan ved jeg ikke...

Jeg har fundet brydningsvinklen:

b=\sin^{-1}(\frac{1,51}{1}\cdot\sin(40))=76


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2015 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. oktober 2015 af peter lind

Den brudte lysstråle,  den stiplede linje vinkelret på klodsens sider (indfaldsloddet) og den modstående side danner en retvinklet trekant hvor du kende en vinkel(den brudte vinkel). Brug dette til at finde hypotenusen (længden som lysstrålen bevæger sig i klodsen) . Tegn en linje lodret op fra punktet, hvor lystrålen forlader klodsen til den vandrette stiplede linje. Denne linje, den brudte lysstråle og den vandrette linje, danner en anden retvinklet trekant. I denne trekant kan du kan finde vinklen hvor lysstrålen rammer kodsen. Dermed har du nok til at finde d


Svar #3
02. oktober 2015 af RasmusEu (Slettet)

#2

Tak Peter.

Jeg kan se hvordan den første retvinklede trekant's hypotenuse kan findes. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan finde vinklen af den anden trekant, hvor lysstrålen rammer klodsen. Kan du uddybe din forklaring endnu mere? (:

Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. oktober 2015 af mathon


      d=\frac{2{,}5\; cm}{\cos(b)}\cdot \sin(i-b)=\frac{2{,}5\; cm}{\cos(\sin^{-1}\left ( \frac{\sin40^{\circ}}{1{,}51} \right )}\cdot \sin\left ( 40^{\circ}-\sin^{-1}\left ( \frac{\sin(40^{\circ})}{1{,}51} \right ) \right )


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. oktober 2015 af Soeffi

CAS. Jeg måler forskellen til 0,71 cm.

Vedhæftet fil:brydningiglas.png

Svar #6
02. oktober 2015 af RasmusEu (Slettet)

#5

Tak! 

Jeg må have byttet om på brydningsindeks-tallene og fået en forkert vinkel.


Brugbart svar (2)

Svar #7
02. oktober 2015 af Soeffi

#6. Du skal bruge 

d=\frac{2,5\;cm}{cos(v_{b})}\cdot sin(v_{i}-v_{b}) 


Skriv et svar til: Lysets forskydning i en glasklods (opgave)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.