Studievejledning

Bør jeg droppe ud?

03. oktober 2015 af nejvelda

Hej

Det er en måned siden jeg startede på ingeniøruddannelsen byg, men overvejer allerede at droppe ud. Jeg har rigtig svært ved at regne mat / fys opgaverne. Jeg er allerede bagud med 2 afleveringer. De opgaver der står på lektionen, får jeg ikke lavet selvom jeg bruger lang tid på dem. Jeg får lavet det som jeg får hjælp til herinde, men også en smule hva jeg selv bruger tid på.. en gang i mellem passer resultatet med facit, når jeg bruger flere dage på det.  

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.. synes i jeg skal droppe ud, når jeg har så svært ved at regne opgaverne? Har i nogle råds?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. oktober 2015 af PSXL

Er uddannelsen din drøm? Hvis ja, så synes jeg ikke, at du skal droppe ud. Hvordan foregår din dagligdag normalt mht. læsning og opgaveløsning? Jeg er selv lige startet på studie, og pensum er omfangsrigt og meget detaljeret og svært. Jeg må derfor også sidde og læse det igen og igen nogle gange for at forstå det hele. Vi har også selv holdtimer, hvor vi har bl.a. fysiologi, som jeg selv synes er lidt svært at begynde med. 

Du burde tage kontakt til din faglige vejleder på campus og få hjælp til bl.a. studieteknik og andre råd, så du undgår at droppe ud. Du har kun været i gang i en måned, tag det helt roligt. 


Svar #2
07. oktober 2015 af nejvelda

Mange tak for dit svar!

Det er måske det der problemet.. jeg ved nemlig ikke, hvad jeg vil. I starten af 2. g undersøgte jeg uddannelsen og syntes det lød spændende, så jeg valgte at være studerende for en dag, hvilket også var spændende. Jeg laver det meste af det, der står på planen, men når ikke det hele, hvor det tager tid for mig. Men lærerbøgerne kigger jeg slet ikke i, da de er på engelsk. Jeg skal nærmest slå hver eneste år op. Men vores underviser lægger videoer og ppt ud, som hjælper.

Ja, jeg har fået en tid med vejlederen. Jeg håber, at det kun er fordi det er her i starten.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2015 af peter lind

Det er altså alvorligt, hvis du ikke kan læse dine lærebøger. Kan du ikke sætte dig sammen med nogle af dine medstuderende eller på anden måde få hjælp til det. Jeg er selv uddannet indenfor matematik og fysik. På fysikdelen var der mange lærebøger på engelsk ,og min erfaring var, at man hurtigt lærte fagordene. Dette selvom jeg ikke er nogen ørn til sprog


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. oktober 2015 af PSXL

#2 Studiestart er altid hård. Især på uni, fordi man slet ikke er vant til det høje niveau. De første 1-2 uger synes jeg, at stoffet var alt for detaljeret og svært for mig, og jeg begyndte at tænke over, om jeg overhovedet kunne klare universitetet. Jeg prøvede derfor at forstå tingene bedre, og det falder mere på plads nu. 

Føler du, at det hele vælter over dig ift. læsning og andet? Så kan jeg anbefale dig at lave en studieplan. Én for hvert modul og så uge for uge, hvor du kan planlægge din læsning. Det hjælper mig meget. Du er velkommen til at skrive en privat besked, hvis du gerne vil høre, hvordan jeg selv gør. 

Jeg synes, at du burde se nogle engelske/amerikanske serier og film. Jeg har lært meget engelsk pga. jeg ser meget fjernsyn, især på engelsk. Forsøg! Ikke opgiv læsningen med det samme. Ellers må du i starten evt. købe dig en elektronisk ordbog, som du kan have liggende på din computer, f.eks. Gyldendals, så du hurtigt kan slå de engelske ord op. Du vil højst sandsynligt støde på pensum fremover, som også er på engelsk, og så er det bedst at lægge en god indsats ind i starten. 

Som #3 siger, har du prøvet at sætte dig sammen med nogle af dine studiekammerater, evt. dannet en læsegruppe? Det er selvfølgelig individuelt, hvordan man læser bedst, men læsegrupper kan være rigtig gode at have. Om det så er i gennem hele modulet eller kun lige op til eksamen. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. oktober 2015 af hesch (Slettet)

Underviserne "stresser" jer i starten. De skiller fårene fra bukkene.

Kæmp alt hvad du kan, for efter et år kommer der mere ro på. En dag gennemført er en dag vundet.

At danne gruppe med studiekammerater ( tag selv initiativ ) er en rigtig god ting.

Pøj-pøj.


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. oktober 2015 af guzbak

Erfaringsmæssigt er 1. semester ofte en masse basisfag, som er byggesten for det videre forløb. Vi havde fx en masse statistik og differentialligninger osv., som vi ikke rigtigt brugte i senere hen, men når vi læste videnskabelige artikler forstod vi hvad en P-værdi er osv. Det er oftest for at få alle på samme niveau dels fordi man har forskellige baggrunde dels fordi det kan være 4 år for nogle og 3 måneder for andre, siden de har haft matematik osv. :-) Jeg ville nok ikke droppe ud på 1. semester, da de interessante fag først kommer efter.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #7
11. oktober 2015 af nejvelda

På ingeniørudd har de lavet grupper i forvejen. Det er stortset disse grupper folk vælger at lave individuelle arbejde i udover projektarbejde, afl osv. Men min gruppe snakker ik rigtig med mig. Når jeg spørger om noget, fårjeg ikke rigtig svar. Kan først skifte gruppe efter 1. semester.

Det med studiegruppe har jeg snakket med dem jeg snakker med, men de ka ikk rigtigt, da de pendler og det derfor tager tid før de er hjemme, så dem forstår jeg godt.

Men godt nok er der hellere ikke rigtig tid til studiegruppe, når man er i den 'rigtig' gruppe, for vi slutter ret sent..


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. oktober 2015 af hesch (Slettet)

#7:  Ad:  Kan først skifte gruppe efter 1. semester.

Det er du vel selv med til at bestemme, det er dit studieforløb.

Er der ikke èn fra en anden gruppe, der kommer rendende og snakker med nogle i din gruppe? Spørg denne om I skal bytte plads, og orienter underviserne om dette bytte.

Det må da kunne fungere. ( fandme ).


Svar #9
13. oktober 2015 af nejvelda

#8

Tak for forslaget! Jeg skal nok prøve det.


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. oktober 2015 af Jegvedingenting

#9

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke ;-)

Skal nemlig selv starte på mit studie til næste år, så jeg håber ikke at jeg kommer ud for det samme som dig, hehe.


Brugbart svar (1)

Svar #11
13. oktober 2015 af MaibritG

Jeg vil så vende den om, og mene, at hvis man ikke forstår indholdet af de engelsksproglige lærerbøger eller skal slå hvert ord op, så bliver det i høj grad op ad bakke gennem det meste af studietiden. Et eller andet sted synes jeg faktisk, at det er skræmmende, at man i gymnasiet enten ikke har fået eller har tillært sig et bare nogenlunde fundament i engelsk.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #12
15. oktober 2015 af nejvelda

#10

Jo tak!

Det håber jeg da bestemt ikke du eller nogen andre gør!

Intet er vel umuligt, så længe der er vilje.. der hvor der er vilje er der vej siger man jo :) Men jeg følger det er dette jeg vil, så jeg bliver og håber på at jeg kommer gennem det bedst muligt.


Skriv et svar til: Bør jeg droppe ud?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.