Fysik

Mekanik 1. HJÆLPPP

03. oktober 2015 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.
Jeg har aldrig brugt dette portal før, men jeg håber, at der er nogen derude, som vil hjælpe med denne opgave.
Jeg prøve at løse en opgave i Mekanik 1, som er en tidlige eksamens opgave fra Københavns Universitet, men er i tvivel om.

Opgaven Lyder:
En Kase A er fastgjort til en tov. Tovet går via to trisser, fastgjort i loftet, til en tredje trisse, fastgjort til en kasse B. Derfra går tovet til loftet, hvor det er fastgjort. Tov og trisser har forsvindende masser sammenlignet med kasserne, og der ses bort fra friktionen. De to kasser masser betegnes henholdsvis mA, og mB og tyngdeacceleration er g.

a) Bestem acceleration, a, af kassen A, udtrykt ved mA, mB og g. 
Benyt en fortegnskonvention, hvor A's acceleration regnes positiv nedad.

b) Bestem størrelsen T, snorkraften

c) Bestem summen af de to kassers kinetiske energi i det tilfælde, hvor A, efter at være startet fra hvile, har bevæget sig stykket d .
Ligesom a, regnes d positiv nedad
Bemærk: Spørgsmål c) kan løses uafhængig  af a) og b)

Her har arbejdet med (a)
\sum F_A= m_A *g -T = m_A* a \\ \\ \sum F_B= m_B *g -2T= m_B* a_B=-\frac{1}{2}*m_B*a

Da    a=-2*a_B => a_B=-\frac{1}{2} * a

Ved at løse to ligninger med to ubekendt, commer jeg til a=2*g * \frac{2*m_A-m_B}{m_B+4*m_A}

b)
T=m_A*g-m_A*a fundet fra opgave a)

Problemt står i spørgsmål c)
Vil nogen derude hjælpe eller vejlede mig til at løse spørgsmål  (c).
Det er mega vigtigt at forstå spørgsmål c).
Hvis nogen af studerende fra Københavns Universitet  kan hjælpe med spørgsmål (c), please skriv til mig.
 
Der vedhæfter jeg en pdf-fil for at se billedet.
På forhånd tak.

Vedhæftet fil: Help.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Kan man ikke bare sige, at den kinetiske energi kommer fra den tabte potentielle energi. A bevæger sig stykket d nedad, og B bevæger sig stykket d/2 opad. Dvs.

ΔEkin = ma*g*d - mb*g*d/2


Svar #2
04. oktober 2015 af Rossa

Jeg har lidt svært med at forstå, da B går opad, når A går nedad.
Jeg kommer til at forstå, at når A går nedad, så er der gravitational energi for kassen A, og derimod får vi kinetisk energi for kassen B.
Energi kan ikke være negativ, f. eks. hvis kasse B er tungerere end kassen A.

??


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. oktober 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Massen af B skal være dobbelt så stor som A, for at det er A, der ryger op og B ned.

Altså jeg tænker sådan her. A falder stykket d ned og mister derved en potentiel energi på ma*g*d. En del af denne energi går til at løfte B stykket d/2. Så B øger sin potentielle energi med mb*g*d/2. Resten af energien går til at øge begge kassers kinetiske energi. Så

ma*g*d = mb*g*d/2 + ΔEkin,A+B

 


Svar #4
04. oktober 2015 af Rossa

Tak for hjælpen


Skriv et svar til: Mekanik 1. HJÆLPPP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.