Samfundsfag

Velfærdsstaten - Kritik og ros

04. oktober 2015 af Lapendio - Niveau: C-niveau

Hej alle,

Jeg har ved at opstille et skema, der viser kritikken og rosen som velfærdsstaten får. Indtil videre har jeg skrevet ved kritik at velfærdsstaten medfører; mangel på incitament, det kan ikke betale sig at arbejde (hvis overførselsindkomsterne er for høje) og ved rosen har jeg skrevet; tryghed, sikkerhedsnet, tager hånd om de svage, økonomisk støtte af staten i tilfælde af at man mister sit arbejde. Er der flere ting jeg kan skrive ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. oktober 2015 af TheresaDahl (Slettet)

Forsørgerbyrden;
Der kommer flere og flere ældre de næste kommende år, men ikke nok mennesker er ude på arbejdsmarkedet til at indtjene skat, sådan at de ældre kan få den hjælp som velfærdsstaten lover. 

Øget individualisering:
Danskerne fokusere i højere og højere grad på at opfylde deres egne behov og i mindre grad tager højde for fællesskabet. Dette ses fx på alt det sorte arbejde, der snyder staten for pengene. Vi er blevet en generation "fuck you", hvor vi er blevet forbrugsivrige egoister, der måske har politiske korrekte holdninger, men ikke tager hensyn til andre og slet ikke til fællesskabet, når det gælder tilfredsstillelse af egne behov. 

Forventningspresset:
Der er en forventning til vores velfærdsstat, at de skal give os alle velfærd. Men problemet er, at der ikke er råd. Der er en fare for at velfærdsstaten får "vokseværk", altså fordi både, at det bliver dyrere og dyrere at opretholde vores nuværende velfærdsstat samtidig med, at vi alle forventer at få velfærd, når vi har brug for det. 


Svar #2
05. oktober 2015 af Lapendio

#1

Tusind tak!


Skriv et svar til: Velfærdsstaten - Kritik og ros

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.