Kemi

Cholesterol opg.

04. oktober 2015 af sern - Niveau: B-niveau

Hej SP,

Kan I hjælpe mig med en opgave?

Det drejer sig om opg. 4b (cholesterol) --> Se vedhæftet opgavesæt 

Jeg ved at det bl.a. handler om Lamber-Beers lov, men jeg ved ikke, hvordan jeg kan bruge den :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2015 af Heptan

Prøveopløsningen indeholder både cholesterol, men også nogle andre stoffer. Blindprøven indeholder det samme som prøveopløsningen, men uden cholesterol. På den måde kan man bestemme cholesteroltallet.


Svar #2
04. oktober 2015 af sern

Men hvordan kan jeg bestemme cholesteroltallet? Mangler man ikke nogle værdier? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. oktober 2015 af Heptan

Jo, men relevante konstanter kan man jo slå op i en databog.


Svar #4
04. oktober 2015 af sern

Hvordan ved du, at blindprøven ikke indeholder cholesterol? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2015 af Heptan

Blindprøven indeholder cholesterol, men ikke den farvede forbindelse*


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. oktober 2015 af Kemifjols (Slettet)

Står med samme opgave, og forstår det heller ikke, at blindprøven indeholder cholesterol


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. oktober 2015 af Heptan

Blindprøven indeholder cholesterol, fordi der er cholesterol i blod.


Svar #8
07. oktober 2015 af sern

Jeg forstår det stadig ikke...

Så , blindprøven indeholder en farvet forbindelse og en ikke-farvet.

Den farvede forbindelse indeholder cholesterol, men det gør den ikke-farvede ikke.

Hvad er den ikke ikke-farvede forbindelse? Kan du uddybe, hvad dette indebærer? 

Hvordan kan det være, at der ikke står noget ved cholesteroloxidase? 

Kan du forklare hvad figur 1 og figur 2 viser?  


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. oktober 2015 af Heptan

Der er mange forskellige stoffer i de to opløsninger. Nogle af dem er farvede og nogle af dem er ikke. Vi vil gerne finde ud af hvor meget cholesterol der er i blodet. Der er cholesterol i dem begge to, men fordi cholesterol ikke har nogen farve skal vi lave den om til H2O2 (og cholestenon). Det sker kun hvis der er cholesteroloxidase i opløsningen. H2O2 kan reagere med methanol, som bliver til methanal. Methanal kan så omdannes til den farvede forbindelse, som vi gerne vil måle.

Problemet er at der også er andre stoffer der er farvede, så vi laver en blindprøve uden det farvestof vi fremstillede. Når vi trækker absorbansen for blindprøven fra absorbansen for prøveopløsningen har vi kun absorbansen fra den farvede forbindelse vi fremstillede, dvs. vi ved hvor meget cholesterol der var i prøven.

Hvilke figurer?


Svar #10
07. oktober 2015 af sern

De to tabeller 


Svar #11
07. oktober 2015 af sern

Nu forstår jeg det meget bedre - Mange tak :) 


Svar #12
07. oktober 2015 af sern

Kan du forklare mig, hvordan spektrofotometeret anvendes? 


Brugbart svar (0)

Svar #13
07. oktober 2015 af Heptan

Det kommer lidt an på typen, men man plejer at putte en kuvette (et firkantet gennemsigtigt plastik) i apparatet efter man har tilsat de opløsninger der skal blandes, og så trykker man på en knap, så maskinen måler på prøven ... så får man en kurve der burde følge Lambert-Beers lov


Svar #14
07. oktober 2015 af sern

Ok, men der står, at både blindprøven og prøveopløsningen anbringes i hver sin kuvette ved 405 nm. Kan man så måle absorbansen med denne metode? Når man laver en standardskurve burde der være en lineær sammenhæng mellem koncentration af opløsningerne og absorbansen? Har vi koncentrationen?


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. oktober 2015 af Heptan

Det er koncentrationen vi gerne vil finde, så den kender vi ikke. Men vi kender de andre værdier. Absorbansen kan man fx finde ved at trække dem fra hinanden:

A = Aprøve - Ablind


Skriv et svar til: Cholesterol opg.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.