Kemi

Spektrofotometri: Find absorptionskoefficient af ukendt stof

04. oktober 2015 af Paninnguaq8 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har taget 200 mg (8 dråber) af en keton og opslemmet den i 20 mL vand. Der er tilsat ethanol da den var tungtopløselig. Der blev tilsat 3 mL 2,4-dinitrophenylhydrazin-opløsning. Der skete udfældning, og det blev filtreret så man havde orange pulver efter tørring. 37,9 mg af derivatet blev opløst i 10,0 mL dimethylsulfoxid. Derefter blev 0,100 mL af opløsningen taget over i en 25 mL målekolbe og fyldt op til mærket med dimethylsulfoxid. 

Absorbansen blev målt for den færdige opløsning ved λ = 300, 350, 380, 385, 390, 400, 405, 410, 450 nm.

I øvelsesvejledningen bliver der så spurgt efter stoffets molære absorptionskoefficient ε og denne samt λmax bedes sammenlignes med tabelværdier.

Jeg ved jeg har A = ε·l·c. Absorbansen har jeg en masse af (men jeg ved ikke hvilken jeg skal bruge), og jeg ved l = 1 cm, men jeg ved heller ikke hvordan jeg finder koncentrationen c. Jeg tror det er noget med c = n/V.

Håber der er nogen der kan hjælpe så hurtigt som muligt


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2015 af mathon


Svar #2
04. oktober 2015 af Paninnguaq8 (Slettet)

Jeg har indtil videre fundet ud af min keton er en methylphenylketon, som har M = 120,15 g/mol. Ud fra det fandt jeg n = m/M = 37,9 g / 120,15 g/mol = 0,3154 mol. 

Så kom jeg frem til ε = A/c = A/(n/V). Men så kom jeg i tvivl om Volumen skulle være 25 mL eller 35 mL eller noget andet. Og så er der formlen A = log(I0 / I), som jeg tror jeg skal bruge for at finde A, men jeg ved ikke hvor jeg finder I0 og I (Selvom jeg godt ved hvad de er).

λmax aner jeg stadig ikke hvordan man finder


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. oktober 2015 af mathon

λmax er den bølgelængde, ved hvilken lysabsorptionen er størst.


Skriv et svar til: Spektrofotometri: Find absorptionskoefficient af ukendt stof

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.