Dansk

Behøver man lave personkarakteristisk af bipersoner?

05. oktober 2015 af anjamaria123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Ja behøver man lave personkarakteristik af bipersoner i en novelleanalyse i 1.g?

Føler bare min analyse er ALT for lang allerede..... der sådan 3 personer der er med meget lidt, men de har alle 3 en stor betydning for historien......


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2015 af MHR1993 (Slettet)

#0

Det er svært at svare på, da jeg ikke kender den konkrete kontekst (spørgsmål, tekst, din analyse etc.).
Generelt når man analyserer en tekst, skal man kun tage det "vigtigste".
Sagt med andre ord: Det kommer an på, hvilke perspektiver du berører i analysen, og hvorledes du bruger dem til noget fornuftigt. Det giver ingen mening at lave en personkarateristik af nogle bipersoner, hvis du bare nævner det for at nævne det. Derimod giver det eksempelvis god mening at lave en personkarakteristisk af bipersonerne, hvis du sammenligner deres træk med (mytiske) figurer (f.eks. engle, dæmoner, helgener) og med hovedpersonen eller med tematikken osv. osv.
Det skal altså være med til at underbygge din samlede analyse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2015 af codebr3ker (Slettet)

Synes personligt ikke bipersoner er værd at analysere eller karakterisere, men kender selvfølgelig ikke den novelle du nævner. Hvis du mener at bipersonernes rolle er afgørende for handlingen så analyser dem. Prøv evt. at forestille dig handlingen uden bipersonerne. Hvis den virker for tom, så er bipersonerne vigtige, tænker jeg. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2015 af Stats

Det er kun relevant, hvis bipersonerne har en bestemt funktion.

Eksempelvis er jeg i gang med at analysere en reklamefilm (omkring 5 minutter).

Her vælger jeg at behandle bipersonerne under ét, da de giver hints om, hvilken holdning firmaet har til relevante problemstillinger og hvilke værdier de lægger i deres produkt...

Hvis de ikke har nogen funktion, så lad vær med at bruge tid på dem.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Behøver man lave personkarakteristisk af bipersoner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.