Studievejledning

Eksportingeniør - hvordan er uddannelsen

06. oktober 2015 af thomashh123 (Slettet)

Hej alle sammen

Jeg overvejer at læse til eksportingeniør, jeg opfylder alle adgangskrav og har også gennemsnittet. Jeg har læst HD på CBS, som ikke helt var mig, da det var for kedeligt. Det var en økonomisk retning og jeg kunne godt tænke mig at få blandet økonomi sammen med noget andet interresant, da økonomi er et af mine stærke områder. Jeg har afsluttet HHX, og har derfor ikke haft fag som Fysik, kemi, biologi og lign. Jeg har haft matematik på B-niveau, dog var matematik heller ikke min stærkeste side. Jeg overvejer nu eksportingeniør på DTU, da det lyder som et godt mix af sprog, økonomi også noget teknisk. Dog har hørt  lidt forskelligt omkring studiet. Jeg har som sagt ikke haft fysik og kemi (kun i folkeskolen), desuden var matematik heller ikke min stærkeste side. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre en eksportingeniør studerende ad om hvordan fordelingen af det fysiske/tekniske kontra det merkantile/økonomiske/sproglige ligger. Er det 80/20 i favør af det fysiske for så er uddannelsen nok ikke mig, men hvis det er noget i retning af 50/50 så kunne jeg godt overveje det.

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2015 af MaibritG

Min kæreste er uddannet eksportingeniør fra VIA i Horsens, men jeg kan se at der er mange lighedspunkter med uddannelsen på DTU. Jeg tror særligt, at du skal lægge mærke til følgende:

Uddannelsen tager 4 ½ år. Hvis du har matematik A, fysik B / geovidenskab A og kemi C / bioteknologi A, kan du dog gennemføre uddannelsen på 4 år.

Fra: DTU. Allerede dér lægges der op til, at du ikke kommer uden om matematik på A+-niveau, og at matematikken vil være praksisorienteret. Især de første (2) semestre vil være meget præget af det tekniske og matematiske. Umiddelbart vil min kæreste mene at fordelingen samlet set ligger på 40/60 til det merkantile sådan som studieplanen ser ud nu

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
07. oktober 2015 af thomashh123 (Slettet)

Tusind tak for svarer Maibritt. Med dit svar i mente tror jeg, at det er den rette uddannelse. Jeg er meget meget stærk på det økonomiske og jeg kan derfor forudse at det ikke kommer til at volde mig nogle problemer. Det tekniske må jeg så bruge flere ressourcer på, som jeg sparer på de merkantile fag.

Skriv et svar til: Eksportingeniør - hvordan er uddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.