Kemi

Hvordan løses opgaven/ hvilken formel skal jeg bruge. Syre og base

06. oktober 2015 af Malene121 - Niveau: A-niveau

c) Beregn, hvor stor en procentdel af den ildelugtende syre, der findes på baseform i urin med pH 4,5 og temperaturen 25


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Du skal omskrive pufferligningen, så du kan finde forholdet mellem baseformen og den korresponderende syreform - Du kender forhåbentlig også pKa for syren? :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2015 af mathon


        brug
                     pH=pK_s+\log_{10}\left (\frac{\left [ B \right ]}{\left [ S \right ]} \right )=pK_s+\log_{10}\left ( \frac{\alpha }{1-\alpha } \right )


Svar #3
06. oktober 2015 af Malene121

Jeg kender hverken pKs og Ks hvis jeg nu skulle udregne pKs værdien? 

Det eneste jeg har kendskab til er stofmængden, molarmassen og hvor meget syren titres med


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Har du ikke en titrerkurve eller lignende? :)


Svar #5
06. oktober 2015 af Malene121

Jo det har jeg (vedhæftet).

Ps: Ang. titrerkurven, kan de passe at den har en indikator med et omslagspunkt omkring pH 9 - altså fenolftalein


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Kender du en metode, hvor du kan aflæse pKa for syren ud fra titrerkurven mon? (Ledende spørgsmål :D ).

Jo phenolphtalein vil være fin  -  Thymolblåt vil måske endda være endnu bedre :)


Svar #7
06. oktober 2015 af Malene121

Nej det gøre jeg faktisk ikke


Skriv et svar til: Hvordan løses opgaven/ hvilken formel skal jeg bruge. Syre og base

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.