Dansk

Billedsprog.

09. oktober 2015 af mrauff (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen. 

Jeg skal udfylde et skema med med hvilket billedsprog, der hører til den tilsvarende tekst. Jeg er helt på bar bund og kan slet ikke komme i gang. Håber i kan hjælpe. 

- Mette. 

Vedhæftet fil: Billedsprog.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2015 af ElMalek

Nummer 1, er en sammenligning, da der - står skøn som en (....)

Nummer 2, er nok en metafor. Svanens egenskaber forsøges overført til et andet objekt.

Nummer 3, er en besjæling, da sorgen tillægges person-egenskaber.

Osv. Se dette link: http://www.antologien.dk/fileadmin/user_upload/filarkiv/pdf-filer/hvad-er-billedsprog.pdf


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2015 af Stats

Nummer 1, er en simile

Nummer 2 kan også være et symbol...

Nummer 3 ville jeg hellere karakterisere som en personifikation, da sorg kan betragtes som noget abstrakt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
10. oktober 2015 af mrauff (Slettet)

De her giver stadig ingen mening for mig, resten har jeg :) Nogle der kan være behjælpelige med det? 

Universiteterne strejker. 

En Allikflok faldt gennem Lindens grene, som stumper af en eksploderet præst. 

Natten i skovene er det tusendårige ubrudte mørke i deres dybder, det er de gamle træer, der synger og suser, og deres vældige skygger, der breder sig over vejene. 

Kæmme landet med en militærkikkert. 

Hun læser Rifbjerg. 

Træ. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2015 af Stats

Universiteterne strejker = besjæling. Døde ting gøres levende.

En Allikflok faldt gennem Lindens grene, som stumper af en eksploderet præst. = simile

Natten i skovene er det tusendårige ubrudte mørke i deres dybder, det er de gamle træer, der synger og suser, og deres vældige skygger, der breder sig over vejene.  = bejæling. Træerne gøres levende.

Kæmme landet med en militærkikkert. = En eller anden form for metafor..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Billedsprog.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.