Kemi

Ligevægtskonstant

11. oktober 2015 af guzbak - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert?

1 mol ren ethanol blandes med 1 mol eddikesyre ved stuetemperatur. Efter at ligevægt er indtrådt, indeholder blandingen mol ester og mol vand.

Opskriv reaktionsligningen og beregn ligevægtskonstanten.
Bemærk at reaktionen ikke foregår i en vandig opløsning

 CH3CH2OH + CH3COOH → CH3COOCH2CH3 + H2O

  Indsæt molarmasser i ligevægtsbrøk og så får jeg:

  ( 71.071*18,015 ) / (46,069 * 60.052) = 0,57


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. oktober 2015 af kuerten15

Reaktionsligningen er jo korrekt. Nu skal du bare beregne ligevægtskonstanten. Vi antager, at 2/3 mol af eddikesyren har reageret:

                            CH3CH2OH + CH3COOH → CH3COOCH2CH3 + H2O

start:                         1                   1                        0                       0

ligevægt:  (mol)         1-2/3             1-2/3                  2/3                    2/3

ligevægt: (konc.)      (1/3) / V        (1/3) / V             (2/3) / V            (2/3) / V

Nu kan du beregne ligevægtskonstanten.


Svar #2
11. oktober 2015 af guzbak

Det forstår jeg slet ikke. Normalt plejer man bare at have en reaktion, hvor du insætter i ligevægtsbrøken, vil det så sige at molarmasserne ikke skal bruges eller trækkes der noget af molarmasserne fra inden de indsættes i brøken?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. oktober 2015 af kuerten15

Du trænger ikke molarmasserne.

Keq = ([CH3COOCH2CH3] * [H2O]) / ([CH3CH2OH] * [CH3COOH]) = [(2/3)/V * (2/3)/V] / [(2/3)/V) * (2/3)/V)] = [(2/3) * (2/3)] / [(1/3) * (1/3)] = 4,01.

Volumenerne forsvinder, da de ikke spiller en rolle.


Svar #4
11. oktober 2015 af guzbak

Okay, tak for hjælpen :-) Er det en tommelfinger regel at 2/3 antages for at reagere?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2015 af kuerten15

Nej, det fik jeg forklaret forkert. Når vi har 1 mol eddikesyre og 1 mol ethanol er der ved ligevægt reageret 2/3 eddikesyre. Det er derfor ikke en regel, men en beregning. Men mangler du ikke også at angive i din opgavetekst antal mol ester og vand efter ligevægt?


Svar #6
11. oktober 2015 af guzbak

Okay, på den måde! :-) Der står ikke antal mol på den anden side af reaktionen i opgaveteksten, men det er måske fordi det ikke har betydning her? For det var netop 4 jeg ledte efter, som du også nåede frem til med din forklaring.

En anden ting jeg er lidt i tvivl om er hvis man fx skal vurdere om en opløsning reagerer surt, neutralt eller basisk i en vandig opløsning. Fx er CH3CH2CH2NH- men hvordan skulle jeg kunne se det ud fra formlen? Er det pka/pkb man ser på?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2015 af kuerten15

Tror ikke jeg forstår dit spørgsmål? Du tænker at have et salt i en vandig opløsning og vide om det er surt, neutralt eller basisk?


Svar #8
11. oktober 2015 af guzbak

Ja, jeg synes nemlig det bliver lidt svært at gennemskue med længere forbindelser som fx det førnævnte og HCON(CH3)2. Der er også opløsninger med både de længere forbindelser og fx Cleller OH-. Søger en konkret fremgangsmåde. :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #9
11. oktober 2015 af kuerten15

Aminer er generelt svage baser:

R-NH2 + H2O = R-NH3+ + OH-

Derfor er CH3CH2CH2NH2 også en svag base. Men du kan naturligvis også kigger på dens Kb-værdi.

Aminer bliver jo inddelt i primære, sekundære og tertiære aminer. Her kan man sige, at de primære og sekundære aminer er stærkere baser end NH3, men der trænger du næsten deres Kb-værdier for at sammenligne.


Svar #10
11. oktober 2015 af guzbak

Mange tak for din tid og hjælp! :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Ligevægtskonstant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.