Matematik

Isolering af formel

11. oktober 2015 af Sofie5183 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Har brug for hjælp! Jeg sidder og kæmper med en matematik aflevering, hvor jeg har nogle opgaver jeg ikke kan finde ud af:

1) Isoler r i formlen l * r^2 + p = q

2) Reducér udtrykket xy + x^2 / xy 

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. oktober 2015 af StoreNord

1) træk p fra på begge sider.

Tag kvadratroden på begge sider.


Svar #2
11. oktober 2015 af Sofie5183 (Slettet)

Er du sød at skrive det ned? 

Forstår ikke hvordan det skulle hjælpe at jeg trække kvadratroden fra på begge sider.. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. oktober 2015 af StoreNord

1) træk p fra på begge sider.       <=> r2 + p - p = q - p        <=>  r2 = q - p

     Tag kvadratroden på begge sider.     <=>    r=\pm \sqrt{q-p}

2)  øhh  ... pas


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. oktober 2015 af Stats

\\ l\cdot r^2+p=q\\ l\cdot r^2+p{\color{Red} -p}=q{\color{Red} -p}\\ l\cdot r^2=q-p\\ \frac{l\cdot r^2}{{\color{Red} l}}=\frac{q-p}{{\color{Red} l}}\\ r^2=\frac{q-p}{l}\\ \sqrt{r^2}=\pm \sqrt{\frac{q-p}{l}}\\ r=\pm \sqrt{\frac{q-p}{l}}

Læg mærke til, at jeg gør det samme på begge sider, således at der stadig er ligevægt mellem det på højre siden og venstre siden...

\\ xy+\frac{x^2}{xy}\\ \\ \frac{xy}{1}+\frac{x^2}{xy}\\ \\ \frac{xy\cdot {\color{Red} xy}}{{\color{Red} xy}}+\frac{x^2}{xy}\\ \\ \frac{(xy)^2}{xy}+\frac{x^2}{xy}\\ \\ \frac{(xy)^2+x^2}{xy} = \frac{x^2y^2+x^2}{xy}=\frac{x^2(y^2+1)}{xy}=\frac{x(y^2+1)}{y}

I denne hvor der er markeret med rødt... Hvis du prøver at erstatte det med foreksempel 2. Så vil du se at du først ganger med 2, og derefter deler med 2... Det giver det samme som hvis du ikke har ganget og delt... Derfor kan man dette :-)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. oktober 2015 af mette48

l * r^2 + p = q  træk p fra

l*r2=q-p

del med l

r2=(q-p)/l

uddrag kvadratroden

r=√((q-p)/l)

ps #3 har glemt l

xy + x^2 / xy 

forkort brøken med x

xy + x /y 

sæt x uden for parentes

x(y+1/y)


Skriv et svar til: Isolering af formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.