Fysik

Resitants

12. oktober 2015 af JessicaSmith (Slettet) - Niveau: B-niveau

i ogaven skulle jeg lave en plot på grafen også bliver der spurgt i andet spørgsmål, hvordan jeg finder trådens resistants? så mit spørgsmål er kan jeg bare  sige R= U/I på et af punkterne  af grafen, da U går op af y-aksen og I af x-aksen eller er det helt forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2015 af hesch (Slettet)

Det er lidt svært at udtale sig om grundet mangel på vedhæftet dokumentation, men i princippet er

R = ΔU / ΔI  ( grafens hældning ).

( Resistants )


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. oktober 2015 af mette48

Måske bør du bruge en lineær regresion, men som #1 gør opmærksom på, mangler der dokumentation her for at kunne hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2015 af peter lind

#0 Det er bedre at bruge hældningen. Hvis den fremkomne linje på grund af målefejl ikke går gennem (0,0) (det gør den i praksis aldrig)  vil metoden med et enkelt punkt give et dårligere resultat. Hvis det ikke er en ret linje vil hældningen angive modstanden ved den pågældende strøm-spændning


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. oktober 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Det vides ikke hvilken "trådresistans", der er tale om. Det kunne jo være tråden i en glødepære.

Foretag du blot en lineær regression på den, fra slukket til tændt tilstand.  ( Undskyld mit gæt, metoden angående ).


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2015 af peter lind

#4 Der står intet om hvilken trådresistans, der er tale om. Jeg tilføjer endda en sætning om hvis modstanden ikke er lineær.


Skriv et svar til: Resitants

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.