Matematik

fortolkning af XY plot

13. oktober 2015 af Ljine (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nu er det noget tid siden jeg har haft statestik så jeg er lidt lost. Jeg har målt 20 patientprøver på to forskellige maskiner (cobas6000 og reflotron). Jeg er i tvivl hvordan jeg skal fortolke mit XY plot. Der er jo god korreleation, men mine punkter ligger ikke på ideallinien. Hvorfor har jeg overhovedet en ideallinie? hvad skal jeg så tolke ud fra den her graf?

Jeg har vedheæftet min graf.

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2015 af peter lind

Den pågældende fil er ikke vedlagt


Svar #2
13. oktober 2015 af Ljine (Slettet)

Den hedder udklip

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. oktober 2015 af peter lind

Det har åbenbart været noget i vejen, så jeg ikke har kunnet se filen. Nu kan jeg godt.

Det har ikke så meget med statistik at gøre som sund fornuft.

Hvis der måles på samme data skulle de to maskiner gerne give same resultat altså ligge på ideallinjen, og det gør de altså ikke. Sådanne maskiner kan være nok så gode; de viser aldrig det korrekte. Den maskine, der viser det helt rigtige er ikke opfundet endnu.  De skal jo også kalibreres og det kan betyde, at de viser lidt galt.

Se heller direkte på forskellen mellem maskinerne, så kan du få en ide om fejlvisningen og evt. sammenligne med usikkerheden fra fabrikanterne


Svar #5
14. oktober 2015 af Ljine (Slettet)

Vi fik bare at vide at vi skulle se på den maskine som hospitalet har brugt hele tiden som "den sande værdi". Hele pointen med min opgave er at den nye maskine skal valideres og vi skal undersøge om den er god nok til at hospitalet kan tage den i brug. For at den kan det skal vi metodesammenligne ved bla. At lave et xy plot og differensplot og udregne bias.
Kan man ikke sige noget med at det går mere "galt" jo højere værdier vi måler på?

Hvad mener du med at jeg skal se på forskellene? begge maskiner har fotometri som analseprincip?
Du tænker måske på SD??

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. oktober 2015 af peter lind

Du har ret i at afvigelserne bliver større for større værdier; men det kunne også være interessant at se om de relative afvigelser bliver større og større.

Jeg mente de målte forskelle. altså for eks. om den samme prøve på reflector gav 60 medens den gav 62 på cobas. Det er sikkert det, du har lavet i differenceplot.

Jeg vil altså ikke a priori gå ud fra at det er den gamle der er den rigtige, men det kan være praktisk at man kendte forskellen på e to maskiner, hvis man skal sammenligne gamle og nye data


Skriv et svar til: fortolkning af XY plot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.