Kemi

Stofmængdekoncentration

13. oktober 2015 af Juliakirk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har brug for hjælp til noget stofmængde koncentration. Jeg forstår ikke formlen i min bog. Det første spørgsmål giver heller ikke mening. 4 vand? Hvordan hvad jeg hvor meget 4 vand er. Håber I kan hjælpe :-)

Opgaven lyder:

3,4 mol magnesiumsulfat med 4 vand (krystalvand) MgSO4·4H2O tilsættes vand til 0,7 L.

Hvor mange g magnesiumsulfat med 4 vand skal afvejes?
Hvad er stofmængdekoncentrationen c af magnesiumsulfat i opløsningen?
Opløsningen tilsættes 1,4 L vand. Beregn den nye stofmængdekoncentration c.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Når der er 4 'vand' (hedder egentlig krystalvand), betyder det, at der er fire vandmolekyler, der sidder i hver enhed af iongitret for magnesiumsulfat saltet. Det betyder i kontekst til denne opgave, at du skal medregne vandmolekylerne i molarmassen, når du skal finde den.

I første opgave bruger du    m = M * n    (Hvor du finder M i det periodiske system).

I anden og tredje opgave bruger du    c = n / V.

Kan du huske hvordan man beregner molarmasser? :)


Svar #2
13. oktober 2015 af Juliakirk (Slettet)

Okay. Er ikke sikker på jeg er helt med på hvordan man regner de 4 vandmolekyler? Men har styr på hvordan man beregner molarmassen, bare ikke lige hvordan man lægger de 4 vandmolekyler til. 

M(MgSO4) = 24,305 g/mol + 32,066 g/mol + 4·16 g/mol

= 120,371 g/mol

M(H2O) = 2·1,008 g/mol + 16 g/mol

= 18,016 

Hvor skal de 4 vand lægges til? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Det ser rigtigt ud. Du skal tænke på, at for hvert mol magnesiumsulfat, så vil du have 4 mol vand.

For at finde den samlede molarmasse, skal du altså lægge 4 * M(H2O) til M(MgSO4). På den måde inkluderer du det skrevne krystalvand, som altså skal være en del af stoffet! Hvis der var andre mængder krystalvand eller intet, ville det i og for sig være et andet stof :)


Svar #4
14. oktober 2015 af Juliakirk (Slettet)

Okay, så langt så godt. Hvordan udregner jeg n, når jeg kun kender molarmassen? :)


Svar #5
14. oktober 2015 af Juliakirk (Slettet)

Jeg har valgt at bruge formlen m = n · M for at finde ud af hvor meget der skal afvejes. Så er opgave 1 vel løst? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. oktober 2015 af ChemistryIsKey

Yes for du kender stofmængden fra opgaven, og du kan finde molarmassen :)

Svar #7
14. oktober 2015 af Juliakirk (Slettet)

Tusind tak. Opgaven har jeg løst :)


Skriv et svar til: Stofmængdekoncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.