Generelt

Studie, som ik lige var mig.. men forældre vil have, jeg fortsætter

01. november 2015 af GameofThronesfanboy123

Hej til jer som læser dette.

Sidder i denne ubehagelige situation, at jeg er endt med ikke at bryde mig så meget om min videregående uddannelse, som jeg havde regnet med.

Valgte lige efter jeg dimitterede fra 3.g i sommer at starte på videregående uddannelse, da jeg var bange for ik at kunne få noget arbejde grundet manglende ervhevserfaring.

Var egentlig interesseret i at studere Geofysik og Rumteknologi på DTU, men havde hørt, at snittet var alt for højt. Senere fandt jeg ud af, at mit snit faktisk var til det (8.0, kravet var 7.8)

Valgte noget, rimeligt impulsivt, men som jeg stadig tænkte kunne være interessant at lære om. Valgte diplomingeniør i IT-elektronik. Men jeg kan mærke, at jeg har haft svært ved at forstå hvad tingene handler om, og har svært ved at få løst vores afleveringer i programmering uden at få hjælp fra mine medstuderende (som for det meste klarer det hele så let som ingnting). Kan generelt mærke, at jeg ik føler, at dette er det rigtige studie for mig. Derfor har jeg lyst til at stoppe. Men vil høre fra nogen af jer, som læser dette, om i mener jeg så skal stoppe, eller om jeg skal blive ved og give det en chance, når jeg kan mærke, at jeg ik ønsker at bruge en karriere på at kode elektriske apparater?

Det, jeg så havde tænkt mig, hvis jeg stoppede, var at søge ind her til sommer 2016 på Geofysik og Rumteknologi. Det jeg dog er bange for, er hvis adgangskvotienten ludseligt stiger voldsomt. Kan se, at den her fra 2014 til 2015 steg fr 6.6 til 7.8 (se link nedenunder)

https://steen-toft.dk/mat/dtu/optag.pdf

På forhnd tak fo jeres rådgivning :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. november 2015 af Jegvedingenting

Hej med dig!

Hvis det du læser ikke interesserer dig, så stop - længere er den ikke. Man bør ikke tvinges til at læse en bestemt uddannelse men snarere være drevet af egen lyst og motivation. Jeg har selv udskudt min uddannelse fordi jeg ikke følte at jeg havde valgt det rigtige. Det udelukker selvfølgelig ikke muligheden for at man ikke skal prøve.. Jeg ville personligt ikke sidde og spilde et par år af mit liv på at have den samme følelse som jeg havde i starten; nemlig følelsen af fortvivl og måske endda fortrydelse. Hvis uddannelsen bare ikke tiltaler dig så leave it. Det er i hvert fald mit råd.

Held og lykke.


Svar #2
01. november 2015 af GameofThronesfanboy123

Tak for det :)

Har jeg også stærkt overvejt, men tænker at jeg ihvertfald tager dette semester færdigt, og bedømmer derfra, om det er noget, jeg har lyst til at fortsætte med. Men jeg håber at du finder den uddannelse, som du går efter, hvad end den så er? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. november 2015 af Jegvedingenting

#2

Der er jo naturligvis også scenarier hvor det går mindre godt for en studerende i fx faget kemi. Andre gange føler man at det går skidegodt og at kemi er det bedste i verden. Hvis du forstår min pointe..

Jeg havde oprindelig valgt softwareingeniør men synes det var for meget med at sidde foran computeren så jeg valgte robotteknologi. Det er lidt mere nuanceret og spændende for mig. Så tingene ikke bliver al for ensartet.. og virtuelt. Der manglede ligesom en ingrediens..følte at "maden" ikke rigtig smagte af noget..


Skriv et svar til: Studie, som ik lige var mig.. men forældre vil have, jeg fortsætter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.