Dansk

Essay om glæde

01. november 2015 af sophiaemily (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej

Jeg har fået til opgave at skrive et essay der skal omhandle glæde. Det er første gang jeg har skrevet et essay, og jeg synes det har været enorm svært, da jeg har skrevet teksten om 2 gange. Jeg tænkte at der måske var nogen der kunne læse den igennem, og måske give mig noget feedback omkring den, og fortælle om der er noget der skal ændres eller gøres bedre.

Tak på forhånd.
Sophia Sorrell 8.klasse

Glæde
Af Sophia Emily Sorrell

Glæde, en følelse alle har oplevet flere gange i livet, men den er alligevel svær at definere helt præcist. I den danske ordbog bliver glæde beskrevet som en tilstand af velvære og tilfredshed, men rummer ordet glæde ikke lidt mere end det?

Der er ingen tvivl om at glæde er noget alle gerne vil opnå, men folks definitioner af glæde er måske vidt forskellige. For nogen er glæde materielle ting såsom en ny bil eller et nyt par sko, og for andre er glæde måske succes, kærlighed eller bare at være sund og rask. Hvad der er glæde for en person er måske ikke glæde for en anden. Det kommer nok an på hvem man er som person.

Hvis man spurgte en gruppe mennesker om at måle deres glæde på en skala fra 1-10 hvor mange ville så sige over fem? Ikke mange tror jeg, for uanset hvor mange penge man har eller hvor succesfuld man er, er der altid noget bedre man drømmer om.

Sandheden er at man ikke kan købe glæde. Man kan bilde sig ind at hvis man lige fik de nye sko eller den nye cykel, at man ville være gladere, og det ville man nok også i et kort stykke tid, men materielle tings værdi løber tør på et tidspunkt, og bliver udskiftet med nye ønsker. Man kan sagtens være stenrig og være den ulykkeligste person på
jordkloden, samtidig med at man kan leve et liv gaden, og kunne sende et smil til alle der passerer forbi. Det er alt for let at tage tingene for givet.

Så hvad er glæde? Mange forestiller sig at de vil leve lykkeligt, hvis de opnår et mål de har haft. Det kan for eksempel være at blive gift. I de fleste Disney film er der en prinsesse der til sidst i filmen møder hendes prins på den hvide hest, og de lever lykkeligt til deres dages ende. Det er måske fra disse film, at folk får illusionen om at når man bliver gift vil man leve lykkeligt for resten af sit liv. I flere tilfælde er dette bevist ikke at være sandt. Andre er mere opsat på at få et godt job, og være et respekteret medlem af samfundet, men for mig er glæde de små ting, de små øjeblikke der måske kun varer få minutter.

Som 6-årig husker jeg glæden ved at finde mandlen i risengrøden. Glæden ved at fiske rundt og lige pludselig mærke noget hårdt gemt i siden af skålen. Glæden ved at holde den lille pakke, og vide at det var ens helt egen, og at man lige om lidt ville se den lille overraskelse som mor havde forberedt.

Nogen gange bliver glæden glemt, da andre følelser tager overhånd, og det kan være svært at hive glæden frem igen. Men de dårlige oplevelser er kun med til at forme en som person, og uden dem ville man nok ikke være den samme. Det der holder folk kørende er troen på at alt bliver bedre på et tidspunkt.

Alt i alt er min definition af glæde, en samling af alle de gode oplevelser i en følelse.





Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2015 af Stats

Det kunne jo altid være bedre, hvis den var lidt længere.. :-)

Jeg fangede mig selv i, at ville beskrive min glæde og hvilke pointer jeg mener der er forkerte, men det viser jo bare at det umiddelbart er et godt essay.

Du skal huske, at et essay er én lang tekst.

Jeg kunne måske godt tænke mig at hører flere episoder af glæde, og måske også mere uddybende hvad du mener i de forskellige episoder...

Prøv evt. at beskrive mere i dybden, og leg med læserens følelser

Jeg skrev et essay der hed, "Glæden ved at dø".. Jeg fik vist kun 7, men det var så også det første essay i gym.

Se evt. mit essay - "Vi bliver til du dør" - her fik jeg 10 med pil op. 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
02. november 2015 af sophiaemily (Slettet)

Mange tak for din hurtige tilbage melding. Jeg kan helt sikkert bruge dit feedback.
Med venlig hilsen Sophia Sorrell

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. november 2015 af imad782 (Slettet)

Jeg har rettet din grammatik og tilføjet lidt mere et skriftsprog.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. november 2015 af imad782 (Slettet)

Her..

Vedhæftet fil:Glæde.docx

Svar #5
02. november 2015 af sophiaemily (Slettet)

Tusind tak, for din hjælp!

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2015 af imad782 (Slettet)

Ingen årsag. :-)


Skriv et svar til: Essay om glæde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.