Studievejledning

Re-eksamen spørgsmål

05. november 2015 af ALMAMERENGUE

Hej. 

Jeg skal begynde KU her til vinter, og prøver at få styr på "re-eksamen"s begrebet. Må ærligt indrømme at jeg ikke forstår det helt: jeg har hørt, at hvis man DUMPER, så får man mulighed for re-eksamen..... men så kan man jo gå til re-eksamen og få fx et 12-tal? 

Og hvis man så lige netop IKKE dumper, fx hvis man får 02, så får man ikke en re-eksamen. Og det sidder man så fast med eller hvad? 

Så hvis man gør det lidt dårligt til eksamen, så får man en dårlig karakter, men hvis man gør det endnu dårligere .... så får man en ny chance + mere forberedelsestid, uden nogen konsekvenser overhovedet, eller hvad?

Kan det være rigtigt?  


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. november 2015 af drjuliet (Slettet)

Det er rigtigt forstået at du kun kommer til reeksamen hvis du er dumpet (eller har været syg, eller ikke har kunne gennemføre eksamen). Det er også rigtigt at du kan dumpe og så få en ny chance som du ikke får hvis du holder røven i vandskorpen og får 02. Nogle tænker ligefrem i denne strategi og dumper med vilje (aflevere blankt). Men hvis man føler man ligger i bunden og på grænsen er der jo ofte langt til toppen og dermed et kæmpe arbejde der skal lægges efter man har afleveret blankt eller er dumpet. Man har kun 3 eksamensforsøg på hver eksamen (ellers skal man søge dispensation), så det er i min optik lidt satset at gå efter reeksamen - især nu hvor den død og pine skal tages med det samme.

Nu er det ikke altid at alle studier tilbyder reeksamen i umiddelbar forlængelse af ordinær eksamen (sådan har det i hvert fald tidligere været, måske fremdriftsreformen ændre ved det). Men ellers er der jo altid den ulempe at en reeksamen tager tid du ellers kunne have brugt på nyt semester/sommerferie/andre eksamener. Så det er jo en form for konsekvens, samtidig med usikkerheden i hvad der sker hvis du så dumper reeksamen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

ud over bemærkingerne som #1 kommer med, så er det ikke givet at re-eksamen er på sammen form som den ordinære eksamen. Der er således mulighed for at den 15 minutters mundtlige eksamen (eller den "aktive deltagelse") ved reeksamen afløses af en skriftlig prøve eller noget endnu værre!

Du må således selv overveje hvordan du vil bestå dit studie. Jeg har valgt at bestå mit, ved at bestå alle eksamener ved at bestå dem første gang=mere tid til næste semestres studie.

Og ja, 02=bestået, dvs. ingen mulighed for reeksamen. 00=dumpet, hurtig reeksmen og ingen ekstra forberedesestid (da næste semester er startet) og en ny eksamensopgave (og måske endda en anden prøveform).

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Re-eksamen spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.