Studievalg og videregående studie

Kan jeg få snittet?

07. november 2015 af sern

Hej SP,

Min drøm er at komme ind på medicinstudiet, men jeg er bange for, at jeg ikke kan få gennemsnittet.

Jeg går i 3g, og i 2g fik jeg et snit på 11 i de afsluttende fag. 

For ikke så langt tid siden fik jeg mine standpunktskarakterer; 

Matematik A; 12 / 10

Fysik B; 12 / 10

Dansk A; 10 / 10

Samfundsfag B; 10

Religion C; 10

Bioteknologi A; 10 / 7

Oldtidskundskab C; 7

Historie A; 7

Idræt C; 4

   


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. november 2015 af IsabellaFF

Svarer lige senere når jeg har kigget i min magiske spåkugle, der kan fortælle mig hvilke karakterer du får i dine afsluttende eksaminer og årskarakterer ;-)


Svar #2
07. november 2015 af sern

Jeg mener bare, om det er et godt udgangspunkt, altså om det er realistisk med de karakterer, som jeg har nu :) Selvfølgelig kan I ikke vide, hvilke karakterer jeg får i mine afsluttende eksaminer og årskarakterer - jeg ved det heller ikke selv :) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2015 af IsabellaFF

Det ligner et ok udgangspunkt, men det er svært at vide. Kommer an på hvor i landet du vil søge ind.

Regn ud hvad dit snit er nu og hvilke karakterer du har brug for for at få det ønskede snit. Du har jo fået 12 i matematik ;-) Ellers kan du finde en gennemsnitsberegner til STX på nettet. Husk at fagene vægter forskelligt - derfor er det godt at du har gode karakterer i dine A-fag.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2015 af guzbak

Prøv evt: http://softit.dk/snit.asp

Tal med dine lærer i de fag du har lavere karakter i, og hør dem hvad du kan gøre for at hæve dig selv. Fx i idræt.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. november 2015 af DrNielsen

Snittet på medicin er meget svingende lige nu, fordi der bl.a. tildeles flere pladser til kvote 2. Sidste år mener jeg snittet i Århus var 10,5/10,6 og i år er det 11,0 på kvote 1. Lad være med at tænke for meget på det - bare sørg for at yde godt i skolen. Du ved at uanset hvad vil kravet være højt, så du kan ligeså godt gå efter 12-tallet. Dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre uden topkarakterer - jeg kom ind for 2,5 år siden med 2 2-taller på beviset :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. november 2015 af DrNielsen

Og husk så i øvrigt på at A-fag samt opgaver som SRP vægter tungere end andre fag og opgaver :-)


Svar #7
10. november 2015 af sern

Tusind tak for jeres svar! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. november 2015 af dannysannem

Og husk nu at der også er chancer for at komme ind på kvote 2. Det kræver bare noget af dine sabbatår. 

Det kan vi måske hjælpe dig med på Rønde Højskoles Sygepleje- og medicinlinje


Skriv et svar til: Kan jeg få snittet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.