Studievalg og videregående studie

udannelses titlen "bach." ift. "cand. merc".

18. november 2015 af randomdude11 (Slettet)

Hej på bagrund af artiklen http://www.business.dk/karriere/her-er-uddannelserne-som-sikrer-dig-de-bedste-loenninger undret jeg mig over hvordan en "Erhvervsøkonomi, cand.merc. (CBS)" og "Erhvervsøkonomi HA, bach. (CBS)" adskiller sig fra hinanden? 

- Tak på forhånd. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2015 af MaibritG

Jeg antager at bach. står for bachelor, dvs. 3 års studier i Erhvervsøkonomi på universitetet, mens cand.merc er en kandidattitel, dvs. 2 års "overbygning" på bachelor-delen. Giver det mening?

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
12. september 2016 af randomdude11 (Slettet)

Hej (lidt sent svar). Det giver dog ikke umiddelbart mening for mig da, artiklen viser en liste over indkomster for forskellige uddannelser. Her er cand.merc. nr. 39 imens bach. er nr. 35, altså skulle folk med en bachelor have en højere indkomst en dem med en kandidat.

-Mvh.


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. september 2016 af MaibritG

Cand.merc (CBS) er på en 30. plads. Hvorfor at den figurerer to steder, skal jeg lade være usagt. At man tager en kandidat er ikke nødvendigvis en garant for, at man tjener mere end en bachelor eller professionsbachelor, men der er forskel på det uddannelsesmæssige niveau. Ofte vil virksomheder også hellere have en kandidat frem for en bachelor.

Så der er altså forskel på en bachelor og en kandidat, der ikke nødvendigvis kommer til udtryk rent lønmæssigt.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
12. september 2016 af randomdude11 (Slettet)

Yes så giver det mening! cand.merc (CBS) ligger på en 30. plads. Imens en bach.(CBS) ligger på 35 plads. Imens en cand.merc fra et andet universitet end CBS ligger på 39 plads. Er klar over, at en gennemsnitlig værdi ikke er en garant for noget :). Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: udannelses titlen "bach." ift. "cand. merc".

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.