Fysik

En der kan kigge min fysikrapport igennem?

21. november 2015 af S28 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Bare om jeg har forstået hvad en rapport går ud på, mange tak. Min allerførste i gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2015 af hesch (Slettet)

Prøv at skrive din disposition/indholdsfortegnelse her.

Den siger næsten alt.


Svar #2
21. november 2015 af S28 (Slettet)

Kan du evt. hjælpe med formler hesch?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2015 af hesch (Slettet)

Jeg kan forstå at det drejer sig om blandingstemperaturer, ( fx blanding af to spande vand med forskellige temperaturer ).

Du skal vælge en referencetemperatur, fx 0ºC, og skal beregne de termiske energier i de to spande vand, E1 og E2 i forhold til de energier de ville have, hvis de havde haft referencetemperaturen.

Når du blander disse to spande vand i en tredie spand, skal det gælde at E3 = E1 + E2. ( Den totale energimængde er uændret:  5 + 7 = 12 ).

Prøv at opskrive udtryk for E1, E2 og E3.  Opstil derefter ligningen:  E1 + E2 = E3 vha. disse udtryk.  I denne ligning kan du vælge at isolere forskellige størrelser ( temperaturer, vandmængder )  og kan på denne måde opstille en række formler ud fra ligningen.


Svar #4
21. november 2015 af S28 (Slettet)

1. Formel
Det varme vand falder fra temperaturen T43,2 til sluttemperaturen T34 og afgiver varmemængden 19 (43.2-34).
?Er det sådan en formel ser ud? eller kan du evt. vise det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. november 2015 af hesch (Slettet)

Glem nu den formel et øjeblik og få opstillet et udtryk for energien i fx spand 1:

E1 = . . . . .

Hint: Der skal indgå massen af vand, m1, og varmekapaciteten, cvand , og temperaturen af vandet, T1.

Hint mere:  Kig på enhederne.  De skal stemme. Energien skal komme ud i Joule.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

Ved du hvad det her betyder  : Definition af brændværdi: Δ = m*B


Svar #7
22. november 2015 af S28 (Slettet)

Jeg har fundet ud af det hele, er der en som gider kigge min rapport igennem er det meget velkommen til det. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

η = Etilført/ Eudnyttet HVAD BETYDER DE? 


Svar #9
22. november 2015 af S28 (Slettet)

Energi Tilført og udnyttet.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

Betyder det n ikke noget


Svar #11
22. november 2015 af S28 (Slettet)

Synes du selv skal finde ud af det, istedet for at kommentere det på andre opslag som ikke har relevans til det.


Skriv et svar til: En der kan kigge min fysikrapport igennem?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.