Studievejledning

Russisk på gymnasiet

21. november 2015 af nannalindholm (Slettet)

Jeg kunne godt tænke mig at gå på et gymnasie, som udbyder russisk på A-niveau. Det er ligemeget hvor i landet det ligger. Kender I nogle steder? Eller findes der en slag database, hvor jeg kan søge på hvilke gymnasier der udbyder diverse fag?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2015 af TheAnonymousPerson (Slettet)

De har det vidst som valgfag på Næstved Gymnasium.


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2015 af hesch (Slettet)

.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2015 af hesch (Slettet)

Jeg har selv haft russisk i gymnasiet ( Viby Gymnasium ), til stor glæde.

Du kan kommunikere i lande med slavisk sprog ( Polen, Balkan, osv. ) og kan endog læse græsk ( stort set samme alfabet ).

Russisk er et stærkt fonetisk sprog ( skriftsproget er nærmest lydskrift ), hvilket betyder at du forstår det talte sprog i stort set alle egne af Rusland. Der findes 3 ord på russisk, der ikke udtales som de skrives. Dem kan du lære udenad. De to af ordene er "tusind" og "cirkus", ( "tyisitja" og "tsørk" ), har glemt det sidste ord. Endvidere kan du udtrykke dig meget præcist, men kortfattet, på russisk, fordi man kan sætte en lang række "præfikser" foran udsagnsord, der beskriver fx hvordan man går eller hvordan man taler.

Men ring fx til Næstved Gymnasium ( #1 ) og spørg: De må da vide det. Jeg tror du kan finde et gymnasium i alle større byer, der underviser i russisk.


Skriv et svar til: Russisk på gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.