IT

Afsluttende opgave excel

22. november 2015 af miaes95 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal indtaste en formel der beregner alderen på personerne og det har jeg så også gjort. Men jeg skal lave en formel der viser at man kun får su, når man er over 20, nogen der kan hjælpe med det?

Jeg kan lige skrive, hvad der står helt præcist i opgaven. "indtast en formel der beregner alderen på personen. Man får kun SU, hvis man er over 20 år gammel. Formlen skal være oprettet med absolutte referencer. Indtast formel der beregner størrelse på SU. Dette afgøres ud fra om man er udeboende eller hjemmeboende. Formlen skal oprettes med absolutte referencer "

Håber der er nogen der kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2015 af peter lind

Det er lang tid siden jeg har brugt excel, så med noget forbehold. Der findes en funktion til dette. I min tid hed den if, men i det regneark jeg bruger hedder den hvis. Syntaxen er

if(udsagn; alt1; alt2)

for eks  hvis x > 0 er fuktionen 1/x ellers 0 kan skrives som

if( x>0; 1/x ; 0)

et af udsagnene kan godt være en if sætning så man kan danne mere komplekse betingelser

Se i hjælpefunktion eller manual, hvad der præcis gælder for din version af excel


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. november 2015 af Therk

Kan du give et sample af dit datasæt? Jeg gætter på at du har en kolonne med navn, fødselsdato/alder og om de er ude- eller hjemmeboende?

\begin{tabular}{c|c|c|c} &A & B & C \\ \hline 1 & \textbf{Navn} & \textbf{Alder} & \textbf{Ude/hjemme} \\ \hline 2 & Jonas & 24 & Udeboende \\ \hline 3 & Kasper & 23 & Ved ikke\\ \hline 4 & Julie & 16 & Hjemmeboende \\ \hline \vdots & \vdots&\vdots&\vdots \end{tabular}

Du kan til at beregne SU bruge IF-funktionen. Hvis dit Excel er dansk hedder funktionen HVIS. Den virker på følgende måde:

IF( <condition>, <statement if true>, <statement if false>)

HVIS( <condition>; <statement if true>; <statement if false>)

Læg mærke til om du bruger semikolon (;) eller (,) som listeseperator i dit styresystem (dansk styresystem bruger som standard semikolon.

Et eksempel: Hvis man er udeboende og over 20 får man 2 kroner i SU. Hvis man er hjemmeboende og over 20 år får man 1 krone i SU. Ellers får man 0 kr i SU (ingen SU)

Engelsk:

=IF($B3>=20,IF($C3="Udeboende",2,IF($C3="Hjemmeboende",1,"Kun ude/hjemme mulige")),0)

Dansk:

=HVIS($B3>=20;HVIS($C3="Udeboende";2;HVIS($C3="Hjemmeboende";1;"Kun ude/hjemme mulige"));0)

Prøv at se om du kan få det til at virke med ovenstående skabelon. Ellers må du skrive igen. Den er lavet så du kan teste den på ovenstående skema. Prøv evt. at ændre "Ved ikke" til "Hjemmeboende" og se om ikke han får 1 krone i SU.


Svar #3
23. november 2015 af miaes95 (Slettet)

Jeg kunne ikke få det til og virke, men har taget nogle billeder af opstillingen.
Vedhæftet fil:image.jpeg

Svar #4
23. november 2015 af miaes95 (Slettet)

Her er af SU'en
Vedhæftet fil:image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. november 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. november 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. november 2015 af peter lind

Der er jo ikke opgivet alle nødvendige oplysninger. Der mangler for hjemmeboende forældrenes indtægt.

Hvis alle betragtes som udeboende kan du skrive det for eks. som

if(H2 = "udeboende; 5903; -100)

Tallet -100 er bare valgt så du nemt kan skille det ud

Hvis du vil have de hjemmeboende med kan du erstatte de -100 med if(I20 < 20; 0; formel til beregning)

Du skal være opmærksom på at syntaxen i din version af excel kan være anderledes end det jeg har skrevet. Tryk på fx tasten. Så får du en liste af funktioner, hvor den præcise syntax er angivet. Vær også opmærksom på at funktionen kan hedde noget andet for eks. 'hvis'


Skriv et svar til: Afsluttende opgave excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.