Bioteknologi

LSD1 kræftceller

24. november 2015 af BrainyBrain - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder med dettte spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan få til at gå op. 

Håber nogle kan hjælpe..

Når enzymer methylerer lysin på histonhaler, lukker det for adgang til DNA ved histonhalen. Demethylering af lysin har den modsatte virkning. Enzymer som LSD1 har vist sig at være særligt aktive i kræftceller. Kræftceller udvikles ud fra normale celler på grund af mutationer i gener, der har indflydelse på den normale balance mellem cellevækst og celledød.

Giv en mulig forklaring på den høje aktivitet af LSD1 i kræftceller.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af DrNielsen

Det kunne være en mutation i genomet der fører til, at dette enzym udtrykkes i højere grad :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2015 af Ecc0 (Slettet)

Hvad skal der til for at en celle bliver en kræft celle? Den skal eg undgå apoptosis, dette kan "måske" ske via silencing af de gener, som koder for en receptor som modtager dette ekstracelullare signal. Hvad gør LSD1?   


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2015 af DrNielsen

#2 - Udviklingen af cancerceller sker ikke kun på baggrund af apoptose-hæmning. Der skal meget til, bl.a. telomerase aktivitet, samt 2 hits(altså at begge alleller skal slåes ud førend en ændring manifesterer sig) til at slå p53 tumorsupressor genet ud af funktion.

LSD-1 er en flavin-afhængig monoamine oxidase, men det var ikke spørgsmålet. En øget aktivitet af et enzym er meget normalt i cancerceller - bl.a. vil føromtalte telomerase bliver aktiv for at uddødeliggøre cellen. Det øgede ekspression kan ske på baggrund af flere hændelser, herunder en mutation i det gen der koder for enzymet, eller i en transskriptionsfaktor der skal bruges til dette enzym. På denne måde vil ekspressionen øges.


Skriv et svar til: LSD1 kræftceller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.