Fysik

Spændingsudtryk ifm. brug af KCL

24. november 2015 af Vinstrup (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

I vedhæftede kredsløb har jeg lavet kcl omkring node 1:
i1=i2+i3.

Dette omskriver jeg til:

(9V-v_a)/4kohm=(v_a-v_b)/4kohm+(v_a-v_0/8kohm. 

Mit spørgsmål: Hvordan ved jeg hvorvidt eksempelvis sidste led skal være (v_a-v_0)/8kohm eller (v_b-v_a)/8kohm?

Vedhæftet fil: KCL.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af hesch (Slettet)

Kirchhoffs love er fuldstændigt systematiske. Du skal følge dem til punkt og prikke. KCL siger at:

Summen af strømmene, regnet med fortegn, mod ( eller bortfra ) et knudepunkt = 0.

Derfor hedder det ikke i1 = i2 + i3  men

i1 - i2 - i3 = 0

Ligningerne er dedikeret opstilling/løsning vha. CAC ( Computer Aided Calculation ). Prøv du at skrive et program, der ud fra et diagram kan opstille ligninger i den form som det nu lyster. Så skal der nok gå kludder i det. Computere er grundlæggende meget systematiske, vel at mærke hvis de er programmeret systematisk.  Ideen med KCL/KVL er at computere rask væk kan opstille 80 ligninger med 80 ubekendte, systematisk. Men ikke usystematisk.

Dit spørgsmål er helt uforståeligt, for hvilke 8kΩ er placeret mellem Va og Vb ?


Svar #2
25. november 2015 af Vinstrup (Slettet)

#1: Jeg har nu omskrevet dine spørgsmål, så alle strømmene står på venstre side og er sat ligmed 0. Er kommet til at skrive forkert - der hvor jeg skrev v_b skulle der have stået v_a dvs.:

Hvordan ved jeg hvorvidt eksempelvis sidste led skal være (v_a-v_o) eller (v_o-v_a)? I vedhæftede fil har jeg opstillet to ligninger med to ubekendte, hvor det ses, at resultaterne bliver forskelligt an på om v_a eller v_o kommer først. 

Vedhæftet fil:KCL 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2015 af hesch (Slettet)

Man skal tegne retningspile for strømmene, for at kunne opstille ligningerne korrekt.

Dette er gjort i dit vedhæftede i #0 ( vist i #1 ).  Ud fra retningspilene ses at

i3 = ( va - v0 ) / 8kΩ

i1 = ( 9V - va ) / 4kΩ

osv.

Altså pilene skal tegnes fordi de skal bruges til noget.  Det gør ikke noget at pilene "vender forkert" i forhold til den virkelige strøm.  Så får man blot en negativ strømværdi.


Svar #4
25. november 2015 af Vinstrup (Slettet)

#3: Mange tak! - vil mene, at jeg har styr på det nu :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2015 af Eksperimentalfysikeren

Jeg synes kredsløbet ser noget mystisk ud. Der er ikke markeret knuder. Hvis der er en knude ved 1, er den forbundet til stel og va = 0V. Hvorfor er der så en spændingskilde på 9V? Hvis der ikke er en knude, er de to modstande på 4kΩ  serieforbundet og svarer til en enkelt modstand på 8kΩ. Hvorfor er den så delt op?


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. november 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Det er forbindelsen mellem va og stel der skal fjernes.

Der mangler så en "klat" lige under vs .


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. november 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det tænkt jeg nok.


Skriv et svar til: Spændingsudtryk ifm. brug af KCL

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.