Kemi

Redoxtitrering definition?

25. november 2015 af MatieA - Niveau: B-niveau

Hejsa :) 

jeg er ved at læse op til eksamen i kemi B og der står at jeg bl.a. skal redegøre for redoxtitrering. Er der nogen der kan fortælle mig hvad der forventes at jeg skal sige? jeg kan ikke finde definition i mine bøger. 

Håber i vil hjælpe

kh en studerende 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af mathon

Ved redoxtitrering er det ofte oxidatoren, som samtidig er indicator, hvorved ækvivalenspunktet bevirker farveomslag.


Svar #2
25. november 2015 af MatieA

Altså ved en redoxtitrering sker der en oxidation når ækvivalenspunktet er nået og der sker en farveændring? eller hvordan? 

kh 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2015 af mathon

Ved en redoxreaktion foregår der både reduktion og oxidation.

Ved redoxtitrering har man samtidig mulighed for stofmængdemåling.


Svar #4
25. november 2015 af MatieA

tak 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. november 2015 af mathon

i f.eks.
          \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 2\, \underset{r\o dviolet}{\overset{oxidator}{Mn{O_4}^-}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 10\, Cl^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 16\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 2\, \underset{farvel\o s}{Mn^{2+}}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 5\; Cl_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; 8\, H_2O\, _{\textit{(l)}}
          


Svar #6
25. november 2015 af MatieA

Her sker der en reduktion af MnO4- hvorved den ændrer farve fra violet til farveløs, når ævivalenspunktet er nået ikke? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. november 2015 af mathon

Her forløber en reduktion af MnO4-, hvorved - den stærkt fortyndede smule der er tilbage - ændrer farve fra svagt rødlig til farveløs, når ævivalenspunktet er nået.                             


Svar #8
25. november 2015 af MatieA

Mange tak ;) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. november 2015 af Heptan

Mn2+ er i princippet også svagt violet, men det er svært at se ved små koncentrationer.


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. november 2015 af mathon

         {Mn(H_2O)_6}^{2+}  er meget svagt lyserød i større koncentration.


Skriv et svar til: Redoxtitrering definition?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.