Kemi

Strukturen af sorbinsyre

25. november 2015 af Annamisa - Niveau: C-niveau

Hej allesammen!

Jeg skal redegøre for at det kemiske navn for Sorbinsyre er hexa-2,4-diensyre. Strukturen for denne syre ses neden under. Jeg har desværre ikke haft organisk kemi på b-niveau endnu, så jeg er lidt på bar bund. Derfor har jeg nogle spørgsmål:

Jeg forstår ikke helt, hvorfor syren kaldes "hexa" og ikke "hexen", da der er dobbeltbindinger i syren. Skyldes dette, at der er mere end én dobbeltbinding?

Jeg er også lidt forvirret over, hvorfor tallene 2 og 4 indgår. Så vidt jeg huske fra c-niveau, brugte man tallene til at betegne de mindre kæder, der gik ud fra de længste kæder af c-atomer. Er det fordi, at man skal man betegne dobbeltbindinger med tal, når man har med mere end dobbeltbinding at gøre?

Struktur af sorbinsyre 

Tusind tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2015 af gjfkfk (Slettet)

Kan du hjælpe mig med matematik? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2015 af mathon

          Hexansyre, der ved C-atom 2 og 4 har en dobbetbinding

                 Hexan-2,4-diensyre hvor C1 er caboxcylgruppens C.-atom


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2015 af Soeffi

#0 ... Jeg forstår ikke helt, hvorfor syren kaldes "hexa" og ikke "hexen"... 
- Den hedder hexa-dien: "hexa-" betyder 6 kulstof i kæden og "-dien" betyder to dobbeltbindinger.

...Jeg er også lidt forvirret over, hvorfor tallene 2 og 4 indgår...
- Kulstof kæden nummeres så den vigtigste funktionelle gruppe får det laveste nummer. For syren er det syregruppen.

Vedhæftet fil:hexadien-hexadiensyre.png

Skriv et svar til: Strukturen af sorbinsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.