Dansk

Om at reagere - Essay 9.klasse

25. november 2015 af Eliasm (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Teksten er i spørgsmålet :)

Hej jeg har brug for en evaluering og eventuelle pointers jeg kan få, vedrørene mit essay.

Jeg har virkeligt brug for et 10 tal, så hvis den ikke ligger til det bliver jeg nød til at rette den indtil det kan blive et rent 10 tal. Tak på forhånd <3

-

Når der sker noget uventet, kan det tit være svært at vide, hvor vi skal gøre af os selv og det kan være svært at komme med en løsning i nuet. Alt er ikke op til en selv, vi kan ikke styre andre, der er altid et valg, der er konsekvenser af et valg, men altid et valg. Mine beslutninger er næsten altid impulsive, da jeg ikke kan dosere min tid på nogen måde, hvilket er et kæmpe problem for min hverdag, dette essay er foreksempel skrevet dagen vi skulle aflevere, sådan er det med alting, måske er det en sygdom, måske ikke, måske er jeg bare doven, hvem ved, og med at mine beslutninger er impulsive, er det ofte forkerte svar, eller forkerte løsninger til opgaven der er stillet for mig, men med at jeg tager ting som de kommer, har jeg meget fred i min tilværelse. Du kan opbygge en barriere der kan beskytte dig fra andres meninger, men uden andres meninger forbliver du konstant, og udvikler dig derfor ikke som person, jeg tror det er den mest usunde måde at et menneske kan leve sit liv på, jeg kender en del af mine venner, og klassekammerater der lever på den her måde, de har alting opstillet og skal altid have en plan, de er derfor ikke vandt til pressede situationer eller at svare forkert, og uden erfaring vil det aldrig blive muligt for dem at have fred, for de skal altid planlægge for næste uge, og ugen efter det, og de slapper aldrig af på måden jeg gør hver eneste dag. Jeg vil prøve at sætte teksten i kontekst til noget der er hændt mig i dag, her er scenariet; Jeg har haft en god dag, og jeg spørger min mor om jeg kan tage til fest og mødes med nogle af mine gode venner fra min gamle klasse, da det blev et koldt og tydeligt nej fra min mor, var min impulsive reaktion at spørge om et kompromi, hun accepterede med et præmisser; et 10 tal i dansk. Hvilket jeg med glæde accepterede, men efter at have indset at jeg kun har fået 4 og 7 de sidste to år, følte jeg mig virkelig på skideren. Efter et stykke tid gik det op for mig, at jeg kan gøre bedre, jeg kan sagtens klemme mig op på det 10 tal jeg har brug for, så længe at min koncentration er på stilen og ikke et eller andet dumt sted som det som regelt plejer at være. I det scenarie var min impulsive reaktion den korrekte måde at løse problemstillinger; at møde mine gamle venner. Og ved at løse problemet impulsivt, i stedet for at have tænkt over det, har jeg lært en fantastisk livslektie; hvis jeg virkeligt brænder for noget, kan jeg godt!


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. november 2015 af jp0000

Du kan opbygge en barriere der kan beskytte dig fra andres meninger, men uden andres meninger forbliver du konstant, og udvikler dig derfor ikke som person, jeg tror det er den mest usunde måde at et menneske kan leve sit liv på, jeg kender en del af mine venner, og klassekammerater der lever på den her måde, de har alting opstillet og skal altid have en plan, de er derfor ikke vandt til pressede situationer eller at svare forkert, og uden erfaring vil det aldrig blive muligt for dem at have fred, for de skal altid planlægge for næste uge, og ugen efter det, og de slapper aldrig af på måden jeg gør hver eneste dag.

Du sætter ikke mange punktummer...

Der er enkelte stavefejl. Indholdet er fint og med tegnsætning og genre i orden, skulle det ikke være noget problem.


Svar #2
25. november 2015 af Eliasm (Slettet)

Tak :) har sat lidt flere punktummer, men kan ikke se stavefejlene, kan du sige hvor <3 ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2015 af jp0000

kompromi = kompromis

foreksempel = for eksempel

som regelt = som regel

Blot ved skimming. :-)


Svar #4
25. november 2015 af Eliasm (Slettet)

Her er den rettede version, tager med glæde mod pointers

Når der sker noget uventet, kan det tit være svært at vide hvad vi skal gøre af os selv, og det kan være svært at komme med en løsning i nuet. Alt er ikke op til en selv, vi kan ikke styre andre, men der er altid et valg, og deraf altid konsekvenser af valget, men der er dog altid et valg. Mine beslutninger er næsten altid impulsive, da jeg ikke kan administrere min tid på nogen måde, hvilket er et kæmpe problem for min hverdag. Dette essay er for eksempel skrevet dagen vi skulle aflevere, og sådan er det med alting.

Måske er det en sygdom, måske ikke, måske er jeg bare doven, hvem ved? Og da mine beslutninger er impulsive, hænder det ofte at det er det forkerte svar, eller den forkerte løsning til opgaven der er stillet for mig, men fordi at jeg tager tingene som de kommer, har jeg meget fred i min tilværelse.


Du kan opbygge en barriere der kan beskytte dig fra andres meninger, men uden andres meninger forbliver du konstant, og udvikler dig derfor ikke som person. Jeg tror det er den mest usunde måde at et menneske kan leve sit liv på, jeg kender en del af mine venner, og klassekammerater der lever på den her måde, de har alting opstillet og skal altid have en plan. Mine venner er derfor ikke vandt til pressede situationer eller at svare forkert, og uden erfaring vil det aldrig blive muligt for dem at have fred, for de skal altid planlægge for næste uge, og ugen efter det, og de slapper aldrig af på den måde jeg gør hver eneste dag. Jeg vil prøve at sætte teksten i kontekst til noget der er hændt mig i dag, her er scenariet: Jeg har haft en god dag, og jeg spørger min mor om jeg kan tage til fest og mødes med nogle af mine gode venner fra min gamle klasse, da det blev et koldt og tydeligt nej fra min mor, var min impulsive reaktion at spørge om et kompromis, hun accepterede med et præmisser; et 10 tal i dansk. Hvilket jeg med glæde accepterede, men efter at have indset at jeg kun har fået 4 og 7 de sidste to år, følte jeg mig virkelig på skideren. Efter et stykke tid gik det op for mig, at jeg kan gøre bedre, jeg kan sagtens klemme mig op på det 10 tal jeg har brug for, så længe at min koncentration er på stilen og ikke et eller andet dumt sted som det som regel plejer at være. I det scenarie var min impulsive reaktion den korrekte måde at løse problemstillinger; at møde mine gamle venner. Og ved at løse problemet impulsivt, i stedet for at have tænkt over det, har jeg lært en fantastisk livslektie; hvis jeg virkeligt brænder for noget, kan jeg godt!


Svar #5
10. maj 2016 af Eliasm (Slettet)

homoer


Skriv et svar til: Om at reagere - Essay 9.klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.