Andre fag

Gymnasiet

26. november 2015 af anonym005 - Niveau: 9. klasse

Hej mennesker.

Jeg er en pige der går i 9.klasse. Jeg har gået rundt, og har været virkelig stresset over noget. Jeg ved simpelthen ikke om, jeg skal tage HTX eller STX og, hvilken linje jeg skal tage. Jeg er så nervøs og stresset, over at tænke på det hele tiden. Derfor vil jeg gerne have råd, og jeres erfaringer med gymnaiet. Det  skal lige siges mit snit ligger kun på 7, og jeg har haft en del fravær i 8. klasse. Jeg har nærmest kun 7 taller hele vejen igennem, så der er ikke noget som jeg er speciel god til. Jeg overvejer at tage HTX, problemet er bare at jeg ikke er så god til matematik og fysik, men jeg kan virkelig godt lide det. På den anden side overvejer jeg også STX... Er Matematik på A. niveu svært, er det det samme på både STX og HTX, altså i forhold til niveuet? Hvad synes I? Eventuelt skriv jeres erfaringer med gymnasiet, for mange synes det er fedt... problemet er også at jeg kæmper med social angst, og snakker ikke så meget i timerne. Så ja... jeg er virkelig nervøs!

Hilsen Z.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2015 af 102938475 (Slettet)

Hej Z 

Jeg er en der går på STX og har matematik på A niveau, Fysik på B og Kemi på B (Naturvidenskabelig linje) og er 3. g'er. Jeg kan godt forstå det med, at være nervøs og jeg har også været en der slet ikke siger noget i timerne :-) Men det er bare noget man skal presse på sig selv og virkelig tvinge sig selv til, at sige noget (for det er virkelig vigtigt at få sagt noget i timere angående karakter), så har man derved vendet sig til, at snakke i timerne ;) 

For, at være ærlig, kunne jeg slet ikke lide matematik, da jeg gik på folkeskole og syntes, at det var mega svært.. (Hvorfor har jeg så valgt denne linje????) 

Jeg har valgt linjen, fordi der er mange muligheder når man er færdig med gym. Selvfølge kun hvis man klare sig godt. Jeg synes nu, efter et have gået på gymnasiet, at matematik er mit yndlings fag og synes, at det er meget interresant og nemt at forstå og kan godt lide, at arbejde med det :-) Det er det helt modsatte fra folkeskolen. Det kan godt være, at det er svært i begyndelsen, men det er noget man på en måde vender sig til (tror jeg) 

Jeg ved ikke helt om der er noget forskel mellem HTX og STX.

Du kan selvfølgelig prøve. Du kan godt skifte linje ind for en bestemt periode, hvis det alligevel ikke var noget for dig. Men ellers held og lykke med dit valg ^_^ 


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. november 2015 af athyrring (Slettet)

Hej Z.
jeg sad lidt i det samme dilemma som dig for nogle år siden.
jeg valgte STX fordi jeg syntes det åbnede for flere muligheder til at læse videre efter jeg nu engang var færdig. jeg har under ingen omstændigheder fortrudt mit valg. :-)


Svar #3
26. november 2015 af anonym005

#1

Tusind tak for svaret!

Var du god til matematik i folkeskolen? Hvad fik du i karakterer, hvis du vil sige det? (:

#2 Tak for det gode råd! (:


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. november 2015 af 102938475 (Slettet)

 jeg fik 7 og 4 i folkeskolen

Nu er jeg oppe på 10 i gym ^_^ derved mener jeg at matematikken er ikke det samme, hvis det er man har det på A-niveau i forhold til folkeskolen. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2015 af PeterValberg

#0 Tag et 10'ende skoleår først, gerne på efterskole :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #6
26. november 2015 af anonym005

#4

Wow, du har lige givet mig håb! 

#5

Tak for svaret. Men 10. klasse er ikke noget for mig (:


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. november 2015 af PeterValberg

#6 

I en fjern fortid for længe siden "gik" jeg direkte fra 9'ende klasse til gymnasiet....
Det skulle jeg aldrig have gjort, jeg var (set i klogskabens bakspejl) ikke moden nok
og havde derfor ikke en særlig god tid i gymnasiet.
Jeg er sikker på, at havde jeg "taget" et 10'ende skoleår og modnet lidt, så havde det
gået betydelig bedre, - derfor er mit råd til dig: 

Tag nu bare det 10'ende skoleår, du vil garanteret ikke fortryde det, og desuden behøver
du altså heller ikke skynde dig helt vildt igennem uddannelsessystemet, - selvom en
tidligere regering gav udtryk for, at det ikke kunne gå hurtigt nok :-)

Desuden er du endnu ikke helt afklaret (skriver du selv) om "det ene eller det andet",
det kunne du jo så blive i "ro og mag" i løbet af det næste år, når du hygger dig og får
livslange venskaber på en efterskole et eller andet sted i DK, - jeg anbefaler én i Thy :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.