Religion

Nirvana - Buddhisme, hvorfor betegnes livet i buddhismen lidelsesfuldt?

27. november 2015 af confused1 - Niveau: 8. klasse

Hej,

Jeg er i gang med en opgave om Buddhisme, mht. til Nirvana.

Livet i buddhismen betegnes som lidelsesfuldt, hvor Nirvana opfattes positivt.

Jeg har skrevet om de 4 hellige sandheder, men ved ikke hvordan jeg skal forklare, hvorfor livet i buddhismen betegnes som lidelsesfuldt?

Håber I kan hjælpe :`)


Svar #1
27. november 2015 af confused1

Ved ikke om jeg har ret, men er det fordi at mennesket tilknytter sig alting, og sig selv?


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2015 af MLektiehjælp

Jeg kan se at du er lidt på afveje i din besvarelse. Er du stadig i gang med opgaven, eller er det for sent? :)


Svar #3
02. december 2015 af confused1

Jeg er færdig, og det gik fint. :) 

Jeg skrev noget i denne retning: 

I buddhismens syn er livet en lidelse, fordi mennesker stræber efter værdier som rigdom, magt og særligt fordi mennesker i livet knytter sig til det, som er forgængeligt. Det betyder, at alt det indhold mennesket har i sit liv, er noget, der hører op en dag noget der stopper. Det betyder, at alt det vi i livet knytter os til, er noget, der en dag ikke er mere og det er præcis det, der er det lidelsesfuldt. 

Døden er derfor en udfrielse fra lidelsen. Døden er dog oftest kun midlertidig, da mennesket genfødes til et nyt liv på Jorden. Det er det, der kaldes reinkarnation. Det nye liv er bestemt af, hvordan vores gerninger var i det forrige.


Skriv et svar til: Nirvana - Buddhisme, hvorfor betegnes livet i buddhismen lidelsesfuldt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.