Matematik

n-tallene

27. november 2015 af Aleynaa - Niveau: A-niveau

Hej når man skal finde rekursionsformlerne burger man følgende formel:

F(n+1)= F(n) + 3 * (n+1) - 2. 

Når jeg skal finde for trekanttalene, firkantallene, sekskanttallene og syvkanttalene, vil man i f.eks. trekanttalene indsætte :

F(3)= F(2) + 3 * (3 + 1 ) - 2 = 7 -> men det kan da ikke passe så vil det hele vejen give det samme for alle tallene ? er der en bestemt regel når der er tale om trekanttalene, firkantallene, sekskanttallene og syvkanttalene ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2015 af SådanDa

Den specifikke rekursive formel du der nævner, er en metode til at finde femkantstallene,så F(3) er det tredje femkantstal, jeg ved dog ikke hvordan du får det til 7, det giver det ikke! :)


Svar #2
28. november 2015 af Aleynaa

Hvilke rekursiv formel skal jeg så benytte for trekanttalene, firkanttallene, sekskanttallene og syvkanttallene ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2015 af SådanDa

Hvordan har du fundet formlen for femkantstallene? Brug samme fremgangsmåde!

Ved trekantstallene har du altid trekantstallet som kom lige før, og så lagt en linje på som består af n enheder, altså har du at:

F(1)=1

F(n+1)=F(n)+n+1.

Men du behøver ikke at bruge rekursionsformler for at beskrive disse tal, se evt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polygonal_number#Formula


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. november 2015 af PeterValberg

Vedr. trekantstallene

Bemærk at antal, der forøges med, forøges :-) 2, 3, 4, 5, 6 ...

Man kunne få den tanke, at næste tal i rækken (rekursivt) kunne bestemmes som:

T_n=T_{(n-1)}+(T_{(n-1)}-T_{(n-2)})+1=2T_{(n-1)}-T_{(n-2)}+1

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. november 2015 af Soeffi

#0

Hvad bliver du spugt om i opgaven? 


Svar #6
28. november 2015 af Aleynaa

I min bog er der en formel for rekursiv, men det er kun til femkanttallet, jeg kan ikke finde formlerne for de andre.


Svar #7
28. november 2015 af Aleynaa

#4. Ja jeg ved godt at den forøges 2,3,4 osv. :-) det har jeg lavet men i opgaven får den mig til at finde rekursiv formler. og jeg kender kun formlen til femkanttallet. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. november 2015 af Soeffi

#6 I min bog er der en formel for rekursiv, men det er kun til femkanttallet, jeg kan ikke finde formlerne for de andre.

Har du de rekursive formler og skal finde formlerne for trekantstal, firkantstal, sekskantstal og syvkantstal?

Hvad er da rekursionsformlerne?


Svar #9
28. november 2015 af Aleynaa

#8
 

i min bog er der en formel der hedder F(n+1) = F(n) + 3 * (n+1) - 2 (den kaldes for den rekursiv formel til bestemmelse af F(n). Men den formel gælder åbenbart kun for femkanttallet. Og jeg skal finde rekursiv formler for trekanttallene, firekanttallene, sekskanttalene og syvkanttalene. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. november 2015 af PeterValberg

#9 mht. trekantstallene, se #4

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #11
28. november 2015 af Aleynaa

Tak Pvm. Men hvor finder du formlerne?


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. november 2015 af PeterValberg

#11 Du er mere eller mindre nødt til at udlede dem selv på baggrund af udviklingen i tallene :-)
(du kan sikkert finde dem på nettet, hvis du søger efter dem, men det vil ikke give dig megen læring)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. november 2015 af Soeffi

#9

Firkantstallene er nemme nok. Hvis du laver en tegning, ses det umiddelbart at firkantstallene er lig med kvadrattallene:


Svar #14
28. november 2015 af Aleynaa

Det er jeg også kommet frem til, men det forvirrede mig nemlig at der i opgaven stod at jeg skal bestemme rekursiv formler, så kommer jeg i tanke om den rekursiv formel for femkanttallene, der står i bogen. Til firkanttallene er jeg nemlig også kommet frem til at det er lige med kvadrattalene, men er der ikke en bestemt formel man skal kunne bestemme, eller er det bare F(n) = n (for firkanttallene)


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. november 2015 af PeterValberg

#14 Nej, det er formlen til at finde firkanttallet n, det er ikke rekursivt, hvor du bestemmer
       næste tal i rækken på baggrund af de forrrige.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. november 2015 af SådanDa

Men det er ret let at finde en rekursiv formel på baggrund af tegningen i #13, læg mærke til at de grå prikker udgør F(n-1), så F(n)=F(n-1)+2*n-1


Brugbart svar (0)

Svar #17
28. november 2015 af PeterValberg

Vedr. firkanttallene (kvadrattallene):

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:IMG_2746.jpg

Svar #18
28. november 2015 af Aleynaa

 nu kan jeg se meningen. grunden til at man ganger med 3 i femkanttallene er fordi vi får 3 i tilvækst. i trekanttallene får vi 1, og i firkanttalene fås 2. derfor erstatter man bare 3 med 1 og 2 i formlen. dvs. fx

F(3) = F(2) + 1 (3+1) - 2 = 4-2 = 2 osv. ? eller er det noget helt pjat det jeg siger?


Brugbart svar (0)

Svar #19
28. november 2015 af PeterValberg

Vedr. #17 kan se at jeg er kommet til at skrive +, hvor der skulle være et -

F(n) = F(n-1) + (F(n-1)-F(n-2)) + 2 = 2F(n-1) - F(n-2) + 2

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #20
28. november 2015 af PeterValberg

#18 Det lader til, at du er inde på noget af det rigtige :-)
Prøv at se på disse rekursive formler for trekant-, kvadrat- og femkanttallene:

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Vedhæftet fil:IMG_2747.jpg

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.