Engelsk

'Who' eller 'which' - forklaring behøves snarest muligt!

28. november 2015 af WehageDK - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen,

Jeg står med et grammatisk problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Problemet er som følger:

"___ of them is the best player?" Det korrekte interrogative pronomen skal indsættes, og valgmulighederne er who, whom, whose, which og what.

Which lyder selvfølgelig mest korrekt, men jeg kan ikke forklare hvorfor. De grammatikregler jeg har fundet, tyder alle på, at which aldrig bruges til personer, men kun objekter, dyr og grupper eller firmaer, f.eks. Altså forstår jeg fra de regler, at who skal bruges i denne sammenhæng, men det lyder absolut forkert

Hvis en af jer kan forklare mig, hvorfor which er det korrekte ord at bruge her, eller om jeg blot tager fejl, vil jeg sætte stor pris på det!


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. november 2015 af Stygotius

Når "hvem" spørger om hvilken person ud af et bestemt eller kendt antal, bruges spørgeordet "which " på engelsk også om personer..


Eks.  "These are my two sisters. Which would you like to invite to the party?"

NB. Der er forskel på at bruge "which" og på at bruge "what".

"What years are leap years? "  (= hvilken slags år er skudår?)  ville skulle besvares med noget som "-Years in which February has29 days".

"Which years are leap years "  (= nævn eksempler) ville skulle besvare med f.eks. "2000 - 2004 - 2008 - 2012 etc".

I øvrigt har man på ældre engelsk brugt "which" som et relativpronomen for personer.

I Fadervor står der således: "Our Father which art in Heaven"


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. november 2015 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Ved de interrogative pronominer er der et begreb, som hedder begrænsede spørgsmål. De begrænsede spørgsmål er – som navnet indikerer – spørgsmål, hvor der er et begrænset antal svarmuligheder. Under dette begreb skal man altid bruge which som indleder; man skelner altså ikke mellem person samt ting og dyr.

Der er endda en bekræftende regel under dette begreb. Det er, at der altid skal which foran of – uafhængigt af, hvor i sætningen vi taler om.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. november 2015 af JeppeNielsen1 (Slettet)

Hahaha, glem det, jeg skrev. Misforstod det, du skrev.


Svar #4
29. november 2015 af WehageDK

#1

Når "hvem" spørger om hvilken person ud af et bestemt eller kendt antal, bruges spørgeordet "which " på engelsk også om personer.

Tak for svaret, Stygotius. Det var lige, hvad jeg behøvede.

#3

Hahaha, glem det, jeg skrev. Misforstod det, du skrev.

Det er bare i orden, ellers tak for inputtet.


Skriv et svar til: 'Who' eller 'which' - forklaring behøves snarest muligt!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.