Matematik

Eliminition af paramteren

29. november 2015 af Zall - Niveau: A-niveau

Hej
Jeg har to forskrifter x(t) og y(t). For at få en y(x)-funktion, har jeg da isoleret t i x(t). Dette udtryk for t, skal da indsættes i y(t) og da få y(x). Jeg har set en anden gøre det, men som det fremgår af udtrykket for t, så er der ganget massen, m, på til sidst i udtrykket. Men når det indsættes i y(t), så bliver det ikke medtaget, kan nogle se om det er en fejl, eller om det er rigtig nok (og hvorfor)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2015 af StoreNord

Dèt er da klart at det er rigtigt. Du har en brøk med m i nævneren, og ganger med noget der indeholder m. Så forsvinder m'erne selvfølgelig; ligesom når man forkorter en brøk.     :)


Svar #2
29. november 2015 af Zall

Men m er jo ikke fjernet i den ene brøk...


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2015 af StoreNord

Vi blev vist enige om, at exponentialfunktionen er OK.

Og så må jeg nok give dig ret i, at det ser ud som om tredje led mangler en faktor m.

hmm...


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. november 2015 af SuneChr

Benyt

e^{-\frac{k}{m}t}=e^{\ln \left ( -\left ( \frac{x}{\frac{m}{k}v_{0}\sin a}-1 \right ) \right )}=1-\frac{x}{\frac{m}{k}v_{0}\sin a}
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. november 2015 af SuneChr

# 4  Der skulle have stået cos a og ikke sin a.

Med forbehold for rigtigheden af indsættelsen af x i stedet for t og reduktion:

y(x)=\left ( \tan a+\frac{mg}{kv_{0}\cos a} \right )x+\frac{m^{2}g}{k^{2}}\ln \left ( 1-\frac{k}{mv_{0}\cos a}x \right )+y_{0}


Svar #6
30. november 2015 af Zall

Hvordan er du kommet frem til den reduktion - Det giver to forskellige resultater, hvis jeg bruger min (Ikke reduceret) formel, og din reduceret formel:
 

Vedhæftet fil:SRP.PNG

Skriv et svar til: Eliminition af paramteren

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.