Matematik

Tegning af mængde

29. november 2015 af MissCK (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg skal lave en tegning af denne mængde:

{(x, y) | (x = -1, 0, 1), (y = 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, osv...)}

På trods af, at spørgsmålet umiddelbart er temmelig simpelt, er jeg gået hen og blevet i tvivl.

Kan det passe, at jeg i et koordinatsystem blot laver en lodret linje opad ved punktet (-1, 0), og ligeledes laver en lodret linje opad ved punktet (1, 0)?

Og at disse to lodrette linjer så bare fortsætter hele vejen op, og at mængden så er arealet imellem de to linjer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2015 af SådanDa

Den mængde du skriver er jo en punktmængde, i stedet for lodrette linjer skal du lave punkter med 1 mellemrum hele vejen op ved både x=-1,x=0 og x=1. (Læg mærke til at y også antager hele tal, hvor en linje også giver punkterne mellem heltallene. ). Din mængde er så alle punkterne tilsammen :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2015 af StoreNord

Hvad mon sådan en (uendelig) masse punkter skal bruges til?

En algoritme til at lave heltallige talpar?


Svar #3
29. november 2015 af MissCK (Slettet)

#1 Den mængde du skriver er jo en punktmængde, i stedet for lodrette linjer skal du lave punkter med 1 mellemrum hele vejen op ved både x=-1,x=0 og x=1. (Læg mærke til at y også antager hele tal, hvor en linje også giver punkterne mellem heltallene. ). Din mængde er så alle punkterne tilsammen :)

Hej,

Tak for dit svar.

Jeg har nu lavet en meget simpel tegning hvor punkterne er plottet ind med 1 mellemrum hele vejen op.

http://imgur.com/QwbLplr

Hvordan dannes selve mængden så? Skal der ikke være streger mellem dem?


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. november 2015 af SådanDa

Nej, disse punkter er selve din mængde, kun punkterne ikke det i mellem. Denne mængde er selvfølgelig ikkr sammenhængende.eller noget, men det er en fin mængdr :)

Svar #5
29. november 2015 af MissCK (Slettet)

#4 Nej, disse punkter er selve din mængde, kun punkterne ikke det i mellem. Denne mængde er selvfølgelig ikkr sammenhængende.eller noget, men det er en fin mængdr :)

Så det vil sige, at tegningen jeg lige har lavet, er egentlig rigtig i forhold til det at skulle tegne mængden jeg har angivet? (Hvis man ser bort fra at det selvfølgelig ikke er det kønneste koordinatsystem).


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. november 2015 af SådanDa

Ja, det er korrekt :)

Svar #7
29. november 2015 af MissCK (Slettet)

#6 Ja, det er korrekt :)

Så siger jeg mange tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2015 af StoreNord

Jeg var nysgerrig efter at vide, hvad punkterne skal bruges til.

Nu har jeg fået en ide:

Hvis jeg i Geogebra skriver "TilKompleks[F-J]", får jeg det komplexe tal "z1=-1+4i".


Skriv et svar til: Tegning af mængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.