Matematik

grahp the distribution function

30. november 2015 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har denne opgave, som jeg ikke ved hvad jeg skal og hvordan jeg skal løse den. NOgen der vil hjælpe mig?


Svar #1
30. november 2015 af nejvelda

her er opgaven:

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. november 2015 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. november 2015 af Therk

Skal du tegne den i hånden? Ellers ville det være relevant at tilføje hvilket program, du ønsker at plotte funktionen i.

I R:

F <- Vectorize(function(x) if(x>0) 1-exp(-3*x) else 0)
f <- Vectorize(function(x) if(x>0) 3*exp(-3*x) else 0)
plot(F, -10,10,ylim = c(0,1))
plot(f, -10,10, add = TRUE,col = "red", lty = 2,ylim = c(0,1))

I Maple:

F:=x->piecewise(x>0,1-exp(-3*x)):
'F(x)' = F(x);
f:=x->D(F)(x):
'f(x)' = f(x);
plot([F(x),f(x)],x = 0..10,view = 0..1,legend = ['F(x)','f(x)'],linestyle = ["solid","dash"])

MATLAB:

x = linspace(0,10);
F = 1 - exp(-3*x);
f = 3*exp(-3*x);

figure
plot(x,F,x,f,'--')
axis([0 10 0 1.01])
legend('F(x)','f(x)')

F(x) = 0.9 er bare at indsætte og isolere. Det stoler jeg på at du kan :)

Jeg har vel sådan set lavet din opgave, hvis dit sprog er et af ovenstående ... Jeg ved dog ellers ikke hvordan jeg skulle hjælpe dig, hvis du hverken ved hvad du skal eller hvordan ud fra opgavebeskrivelsen - "graf fordelingsfunktionen F(x) og tæthedsfunktionen f(x). Find x så F(x) = 0.9". Jeg håber da at ovenstående kan hjælpe dig med forståelse og til en anden gang.


Svar #4
02. december 2015 af nejvelda

Ja det er i hånden. Så jeg isolerer x her: 1-e-3x=0,9

Og bagefter sætter jeg værdien for x ind i funktionen og tegn grafen for den eller er der tale om en stamfunktion?


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. december 2015 af Therk

Hvis du skal tegne den i hånden så skal du have gang i et sildeben, som vi gjorde i 8. klasse: :)

\begin{array}{c|c|c|c|c|c|c|c} x \phantom{\Big.} & 0& 1 & 2 & 3 & 4 & 5 & \ldots \\ \hline F(x) \phantom{\Big.} & \phantom{\ldots}&\phantom{\ldots}&\phantom{\ldots}&\phantom{\ldots}&\phantom{\ldots}&\phantom{\ldots} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #6
02. december 2015 af SådanDa

Et 8. klasses sildeben er en god ide! Men man skal nok overveje at fininddele x lidt mere mellem 0 og 1 :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. december 2015 af Therk

Well, ja, det har du fuldstændig ret i. Og måske nøjes med max op til x = 2! (udråbstegn, ikke fakultet!)


Svar #8
02. december 2015 af nejvelda

altså 0, 0.2, 0.3 .... 1 eller hvordan?


Brugbart svar (1)

Svar #9
02. december 2015 af SådanDa

Tjaa, sådan noget, problemet er at funktionen stiger meget hurtig, og for x=0.1 er f(x) allerede ca. 0.25, så bare sørg for at regne en del punkter tæt på 0, så burde du kunne tegne en okay detaljeret udgave :)


Svar #10
02. december 2015 af nejvelda

Når jeg har lavet sildebenet og tegnet grafen er jeg så færdig? :/


Brugbart svar (1)

Svar #11
02. december 2015 af SådanDa

Du skal tilsyneladende også tegne tætheden f(x)? og finde det x så F(x)=0.9 (det har du måske gjort?)


Svar #12
02. december 2015 af nejvelda

ja jeg får x=0.76753. Hvirdan laves en tæthedsgrafen heltpræcis?  Men ellers jeg forstår ikk hvad du mener med hvad jeg ellers ska


Brugbart svar (1)

Svar #13
02. december 2015 af SådanDa

Du finder tæthedsfunktionen ved at differentiere fordelingsfunktionen, og så kan den blot tegnes lige sådan. x ser rigtig nok ud, ellers mener jeg ikke at du mangler noget?


Svar #14
02. december 2015 af nejvelda

og fordelingsfuktionen er f(x)=1-e^-3*x ?


Brugbart svar (1)

Svar #15
02. december 2015 af SådanDa

Ja det er fordelingsfunktionen/distribution function! :)


Brugbart svar (1)

Svar #16
03. december 2015 af Therk

Fordelingsfunktionen (distribution function) er

F(x) = 1-e^{-3x}

ikke at forveksle med f(x) ("lille f") som er tæthedsfunktionen (density) .. Sidstnævnte finder du ved

f(x) = F'(x)


Skriv et svar til: grahp the distribution function

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.