Matematik

Hurtigt spørgsmål

30. november 2015 af lokpæø (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har læst i en opgave, at nylhypotesen er:
H0: Der ingen sammenhæng mellem køn og yndlingskage.

Hvordan kan det være? Jeg har læst, at at nulhypotesen altid er, at der ikke er nogen forskel. Eksempelvis kan en nulhypptese være: 
H0: Der er ingen forskel på mænd og kvinders holdning til skatteprocenten.  

Så hvordan kan det være at i den første hypotese ikke er nogle forskel mellemkøn og ynglingskage?


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. november 2015 af SådanDa

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet, spørger du om hvorfor de skriver sammenhæng i stedet for forskel?


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. november 2015 af SådanDa

Hvis det er det som bliver spurgt om, så betyder "Der er ingen sammenhæng mellem køn og yndlingskage" at de to variable ikke afhænger af hinanden (uafhægige), det vil altså sige at hvis 0-hypotesen er sand kan man ikke sige at kvinder generelt bedre kan lide Kaj-kager, eller sagt med andre ord, er der ingen forskel på mænd og kvinders kage-preferencer. Så udsagene er altså af samme type?


Svar #3
30. november 2015 af lokpæø (Slettet)

Er de?

Men "at der er ingen sammenhæng" er vel ikke det samme som "der er ingen forskel". Eller tager jeg fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. november 2015 af SådanDa

Jeg har lidt svært ved at forklare det, så nu har jeg lavet en grim paint-tegning, på den øverste er der en klar sammenhænge mellem variablene, mens at der ikke er på den nederste (sammenhængen er illustreret som den rette linje), derfra kan man nogenlunde se hvorfor man mener det samme med ingen sammenhæng, og ingen forskel, ingen forskel betyder  jo ikke at udfaldene er ens, så jeg synes egentlig bedre om formuleringen med sammenhæng :)

Vedhæftet fil:Kager.png

Svar #5
01. december 2015 af lokpæø (Slettet)

Tak #4.


Skriv et svar til: Hurtigt spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.