Dansk

Hjælp til at finde metaforer i "Min Fucking Familie" af Ina Bruhn

02. december 2015 af andreasrkj - Niveau: 8. klasse

Hej, jeg er ved at lave en analyse af sprog og billedsprog i "Min Fucking Familie" af Ina Bruhn, og jeg sidder fast i at finde metaforer og sammenligninger i historien.

Opgaven lyder:

Giv eksempler på billedsprog: metaforer og sammenligninger.
Overvej, hvad de betyder for fortællingen.

Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2015 af Stygotius

Man har en sammenlligning (en "simile") hvis der står ordet "som" 

Eks. "MIn elsksede er som en rose"

Man har en metafor hvis der ikke står noget "som".

Eks.

Min elskede er en rose.

En metafor er et udtryk som man har taget fra en bestemt verden og brugt på en anden verden.

Eks 1

Når man siger: Han blev slået helt ud af skilsmissen", har man tagtudtryk fra boksningen verden ("slå¨ud") og brugt det om en psykologisk tilstand.,  

Eks. 2

Når man taler om et bords ben, har man taget et udtryk fra den menneskelige anatomi ("et ben") og brugt det om et møbel.


Svar #2
03. december 2015 af andreasrkj

#1

Man har en sammenlligning (en "simile") hvis der står ordet "som" 

Eks. "MIn elsksede er som en rose"

Man har en metafor hvis der ikke står noget "som".

Eks.

Min elskede er en rose.

En metafor er et udtryk som man har taget fra en bestemt verden og brugt på en anden verden.

Eks 1

Når man siger: Han blev slået helt ud af skilsmissen", har man tagtudtryk fra boksningen verden ("slå¨ud") og brugt det om en psykologisk tilstand.,  

Eks. 2

Når man taler om et bords ben, har man taget et udtryk fra den menneskelige anatomi ("et ben") og brugt det om et møbel.

Sorry, tror jeg formulerede mit spørgsmål forkert.

Mente om der var nogen der kendte til nogen sammenligninger/metaforer i fortællingen :)

Men tak alligevel du! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2015 af Stygotius

Selv tak.,

-Har du opgivet alt hvad der hedder grundled når du skirver dansk ??


Skriv et svar til: Hjælp til at finde metaforer i "Min Fucking Familie" af Ina Bruhn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.