Religion

jøderne, det udvalgte folk?

06. december 2015 af Joe11111 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvad menes der med at jøderne er det udvalgte folk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2015 af MLektiehjælp

Der menes udvalgt af Gud (Underforstået deres Gud, Jahve). 

Spørg endelig, eller skriv til mig hvis du har brug for mere viden herom :)


Svar #2
06. december 2015 af Joe11111 (Slettet)

den del kan jeg godt se men mere uddybende svar måske?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2015 af igelsias (Slettet)

Jødedommen fik til opgave at bære den monoteistiske ide ud i verden.
Se 2. Mosebog Kap 19/5-6. Det jødiske folks udvægelse begrundes udelukkende med at det er fundet mest egnet til at bære denne ide ud i verden og israelitternes forfædre var de første der forkyndte denne tro på en Gud.
Udvælgelsen kan måske bedst defineres på følgende måde: Israel er ikke vilkårligt valgt blandt nationerne. De etiske opgaver er i virkeligheden stillet til alle nationer, men der skulle en mindre gruppe der først skulle styrke disse ideer i deres egen kreds for derefter at føre dem ud i verden.
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2015 af MLektiehjælp

Jeg er ikke sikker på hvad mere du vil vide. Svaret på dit spørgsmål er at Israel mener at de er udvalgt af Jahve til at være hans folk. Du har at gøre med et monolatrisk verdensbillede i starten, hvor hvert land/område har deres egen Gud og Jahve er den lokale Gud i Israel. Senere med Jødedommen bliver der tale om monoteisme hvor man tror at det er den eneste Gud, som stadig har et specielt forhold til Israel. Hvis du vil have en beskrivelse af det fra bibelen kan du evt. se Deut 7: 1-16.

Et andet eksempel er Dekalogen. Du skal elske herren din Gud er eksempelvis oprindeligt kun ment at gælde for Israelitter, da de tilhørte netop dene Gud. Andre folkeslag på samme tid havde deres egne Guder og de behøvede derfor ikke følge den Israelitiske Guds regler.   


Skriv et svar til: jøderne, det udvalgte folk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.