Dansk

Praksisbeskrivelse med en objektiv og subjektiv del

07. december 2015 af WSN (Slettet) - Niveau: C-niveau

Teksten er fra novellen "Plejeplan for Lydia"

"Plejeplan for Lydia" stod der øverst. Der var forskellige notater, såsom; "Lydia bliver urolig, hvis ikke morngebkken er klar, når hun har fået tøjet på". Plejeplan? Bliver urolig? Hvem havde lagt det stykke papir her? Jeg forstod det ikke, og jeg ringede til min datter. Jeg kom til at grine, da jeg beskrev planen for hende. "Har du hørt noget så underligt? Hvordan tor du, det er havnet her?" sagde jeg, jeg var vis på, hun ville more sig lige så meget og undre sig med mig.
"Jamen, mor!" sagde hun. "De er jo hjemmehjælpens." "Jeg har ikke brug for hjælp, jeg klarer mig selv! Det ved du da!" sagde jeg forarget. Hvad har hun nu fundet på? "Men du ved da, hjemmehjælpen kommer hver mrgen?" sagde hun. Sådan noget sludder! Jeg blev så vred på hende, at jeg lagde røret på.

1. Situationen skal nedskrives i praksisbeskrivelse

2. Beskriv med egne ord, hvad der skete i situationen (her skal du være objektiv

3. Gengiv, hvad du som fagperson (SSA) tænker og eventuelt føler om situationen (her må du være subjektiv - det handler om dine egne reflektioner)

Jeg er SÅ dårlig til dansk opgaver, og har svært ved at komme igang.

Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af Stygotius

Når du er objektiv, skal du kun skrive det ned som en båndoptager og et kamera kunne optage. De skal her altså ikke være noget af dine egne vurderinger og bedømmelser og meninger, -kun hvad der rent faktisk er sket.

EKS. (et trafikuheld)

Objektivt::  En bil kom kørende med ca. 80 km. i timen ind i krydset, hvor der var for trafik i hans retning . Her stødte den ind i en bil der kom kørende på tværs af færdselsreting og de to biler støde sammen så en cyklist bvlev ramt og faldt om på kørebvanen.

Subjektivt:  En vild og ansvarsløs mand drønede lige ind i et kryds med en vanvitig fart uden at se sig for. Selvfølgelig skulle fjolset smadre ind i en anden, uskyldig bilist, der stille og roligt sklle gennem krydset. Uden at tænke på andre torpederede idioten også en cyklist som måtte bukke under for denne galning som aldrig skulle have haft et kørekort.

.........Kan du forstå forskellen?? 


Svar #2
08. december 2015 af WSN (Slettet)

Jeg forstår godt forskellen, men har bare svært ved at komme i gang med den subjektive del


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2015 af Stygotius

Du skal beskrive hvordan du oplever situationen og hvordan du fortolker og vurderer det der bliver sagt og gjort.


Skriv et svar til: Praksisbeskrivelse med en objektiv og subjektiv del

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.