IT

Eksponential funktion i excel

10. december 2015 af Zall - Niveau: B-niveau

Hej jeg har denne funktion som jeg har skrevet i word.
Jeg vi gerne have skrevet den ind i excel, men jeg kan ikke få det rigtige ud. Grafen for funktionen skal give en parabel med betingelserne:
v_0 = 3,14
m = 0,0096
alfa = 45
k = -0,05
g = 9,82
Er der nogle der kan hjælpe?

Vedhæftet fil: Funktion.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2015 af Therk

Det første led i ovenstående er lineært i x, men det andet led i ovenstående, på sin nuværende form, giver ikke nogen led af x i anden - en parabel er en form, som laves at et andengradspolynomium og har formen

y(x) = ax^2 + bx+c

for nogle konstanter a,b,c.

Jeg kan reducere ovenstående til

y(x) = \underbrace{{\frac {mg\sin \left( \alpha \right) \left( 2\,mv_0\cos \left( \alpha \right) +xk \right) }{{k}^{2}\cos \left( \alpha \right) }} }_{\text{F\o rste led}} - \underbrace{{\frac {{m}^{2}g}{{k}^{2}}\log \left( -{\frac {mv_0\cos \left( \alpha \right) +xk}{mv_0\cos \left( \alpha\right) }} \right) } }_{\text{Andet led}}

som har formen

y(x) = ax+\log(bx-c) + d

for nogle grimme konstanter a,b,c og d. Den ligning du har er nu også svær ikke at lave fejl i, når man skriver den ind, så det er nok det, der er sket.


Svar #2
10. december 2015 af Zall

Jeg ved det ikke helt giver en parabel, men jeg kan simpelthen ikke få den skrevet rigtigt ind...


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2015 af Therk

Måske kan jeg hjælpe med det. Jeg har trods alt efterhånden erfaring med grimme ligninger. Hvor får du funktionsudtrykket fra?


Svar #4
10. december 2015 af Zall

Funktionsudtrykket er en beskrivelse af det skrå kast med luftmodstanden, når luftmodstanden er proportional med hastigheden.
- Udledelsen af ligningen er rigtig nok, jeg kan bare ikke f¨skrevet den rigtigt ind i excel - Kan du prøve? :D


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. december 2015 af Therk

Du er simpelthen helt sikker på at udtrykket er korrekt skrevet? Fordi hvis jeg indsætter med de givne værdier i #0, så får jeg

-{\frac {5892\,x}{3125}}+{\frac {141408}{390625}\ln \left( {\frac { 125\,x\sqrt {2}}{24\,\pi }}+1 \right) }

dog hvor jeg har brugt den eksakte værdi af \pi i stedet for din approksimering 3.14.

Det giver følgende plot:

Det ser jo ikke godt ud. Jeg har kontrolleret at jeg har kopieret dit funktionsudtryk rigtigt ned. Så hvis du ikke har lavet fejl, så er jeg ikke til megen hjælp. Hvordan ser det ud, når du plotter det?

Vedhæftet fil:Skraakast.png

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. december 2015 af SuneChr

Denne reduktion synes at have god overensstemmelse med # 5
SP 1112150306.GIF
Hvis grafen, med andre parametre, kunne ønskes, har jeg gemt Excel arket og kan hurtigt udskifte dem.
Det er så med forskriften i nærværende indlæg.

Vedhæftet fil:SP 1112150306.GIF

Skriv et svar til: Eksponential funktion i excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.