IT

Layout - formidlende artikel (SRP)

12. december 2015 af Julsnart (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har netop stillet dette spørgsmål i kategorien "SRP", men prøver også her, da det er et IT-relateret spørgsmål:

Hej alle

Jeg er i gang med mit Studieretningsprojekt og skal lave en formidlende artikel i dansk. Emnet er vindenergi. Jeg påtænker at lave et fedt layout, men spørgsmålet er hvordan?

Jeg abbonnerer på Illustreret Videnskab og har adgang til deres arkiv, så jeg kan få lidt inspiration derfra. Men jeg er i tvivl om hvilket program, jeg kan bruge. Jeg er ganske god med en computer, men på ingen måde en typograf eller designtekniker i den forstand.

Hvad er lettest for mig? Word, PowerPoint eller Mac-programmerne Pages og Keynote (som jeg netop har downloadet til formålet)? Jeg har desuden adgang til SaxoPress, som bruges af journalister til opsætning af aviser. Men har ingen erfaring inden for dette program. Derfor er jeg lidt på bar bund.

Alternativt hvis man kunne downloade nogle sider fra Illustreret Videnskab og så bytte rundt på billeder og tekst på en eller anden måde?

Alle idéer vil blive påskønnet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2015 af Toonwire

Du kan opnå rigtig mange ting med \LaTeX.
Stortset uanset hvordan du ønsker dit layout skal se ud, burde det være muligt i heri.

Nu ved jeg ikke hvad du præcist har i tankerne, men hvis du skulle få brug for et fleksibelt "tegne" program - til mere komplicerede diagrammer eller illustrationer - kan jeg anbefale LucidCharts.

\LaTeX kræver dog lidt tilvænning hvis du ikke har prøvet og kommer fra en live-compiler (som eks. Microsoft Word). Du kan tilgengæld finde et utal af templates, så du ikke behøver at kende til alle de layoutmæssige detaljer, og derved kun behøver at koncentrere dig om selve indholdet.
LucidCharts derimod burde være lige til at gå til.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. december 2015 af StoreNord

Har du overvejet Wordpress?  Det er gratis.

Jeg er selv lige startet på at bruge det, fordi jeg skal bruge det i mit arbejde.


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2015 af JulieW99

Jeg vil anbefale Microsoft Publisher, hvis du ikke er vant til at "designe" artikler. Her kan du få en masse skabeloner med hjælpelinjer.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Layout - formidlende artikel (SRP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.