Studievalg og videregående studie

Harvard

23. december 2015 af Rasmus123C

Hej :) 

Jeg er en gymnasieelev og er begyndt at tænke lidt over hvad jeg skal efter og har tænkt på Harvard, men hvad kræver det for at man kan blive optaget på Harvard medical school? Er der specifikke krav for at man kan blive optaget? Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. december 2015 af JEEJ2008

Du kunne jo starte med at læse lidt om det http://hms.harvard.edu/departments/admissions


Brugbart svar (2)

Svar #2
13. januar 2016 af matnoob (Slettet)

Du vil høre en masse mennesker grine af dig, når du siger det. Du vil også opleve at mange ikke tror på dig og eventuelt tvinge dig til at opgive din egen tro på dig selv. Men hvis du modstår dette og målrettet arbejder mod et mål og tænker på det konstant så skal det nok lykkes for dig. Harvard er et af de bedste steder man kan komme ind på og der er derfor et naturligt stort antal ansøgere. Stræb og flid og du skal nok klare det. Sørg for at få de højeste karakterer, deltag i ekstrakurrikulære aktiviteter, elevrådsformand eller tag ud og lav noget frivilligt arbejde. Det kunne være at du tog et sabbatår og hjalp læger uden grænser, fx, hvilket burde være et godt tegn til dem på medical school. Gør ting som er målrettet mod den uddannelse, og endnu engang bed folk lukke røven hvis de siger at det er umuligt.

Hjertelig held og lykke

Svar #3
13. januar 2016 af Rasmus123C

Mange tak for denne besked. Det varmer.
Ja. Jeg har hørt det før, men det er ikke vigtigt for mig. Det vigtigste er at jeg selv har troen til at handle. Hvor der er vilje er der vej.
Jeg vil prøve så godt at engagere mig i de forskellige ting.
Tak for det :)
Men er der nogle specifikke krav? Hvad skal snittet være for at komme ind ? :)

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. januar 2016 af matnoob (Slettet)

Så højt som muligt. Det er allerbedste skole i verden så du skal forberede dig på konkurrence. Tag evt et kig på Ivysen.dk

Brugbart svar (1)

Svar #5
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Jeg kom ind på et prestigefyldt amerikansk college direkte efter min STX'er og bliver færdig her i år, hvorefter jeg regner med at læse vidre. Som #2 siger, så tiltrækker success nu haters som fluer omkring et ekskrement, så mit råd vil være at klø på.

Send mig en e-mail, hvis du vil have hele ansøgningsproceduren på plads.  


Brugbart svar (2)

Svar #6
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Eller lad mig da bare svare det med det samme. Det er bestemt muligt at komme ind på et prestigefyldt amerikansk universitet med en dansk gymnasial eksamen.

Her er en vejledning, jeg selv skrev selv til andre potentielle folk, der godt kunne tænke sig at komme afsted til USA også.

Men for optagelse på amerikanske universiteter, vil de fleste forlange dette: 

I: En SAT Test

II: TOEFL Test

III: To SAT II Subject Tests

IV: Application Essay

V: Recommendation

Men her er mine anbefalinger.

1. Det godt du har ambitioner! :-) Du starter i gym efter sommeren, og din fremtid ligger i din egen hånd. Mht. din klasse, så har det været min personlige erfarring, at mange af dem, der går på gym ikke er gode fagligt (husk druk-kulturen og hvor mange der går der kun for sociale årsager), så følg med fra start, fokuser på dine C-fag, og gør et godt intryk på alle dine undervisere. De er også mennesker, og dine årskarakterer afhænger mere på deres indtryk end hvad du egentlig kan. Saa derfor kom til samtilge timer og husk at sige noget til hver time. Få gode karakterer og fokuser kun på dette i 1.g.

2. Du starter i 2.G. Her er det de fag du afslutter det pågældende år, der er vigtige. Men følg dog stadig væk med i de andre fag, da du ikke må komme bagud. I 2.G kan du stille og roligt godt begynde og læse op til dine tests. Dvs. din TOEFL og SAT tests. Du kan tage TOEFL testen i starten af 3.G, og SAT testen omkring oktober. I 2.g er det vigtigt, at du har dannet et godt forhold med de lærer, du vil have til at skrive anbefalinger til dig. 

3. Du starter i 3.G. Her er det nok det hårdeste år. Det er her, du skal have taget alle de tests samt lave en SRP. Alternativt, kan du tage SAT I testen i foråret af 2.g og igen i efteraåret af 3.g, hvis du vil optimere dine chancer. Derfor, tag testene og sørg for at have alle resultaterne klar til at sende til de diverse universiteter. Du kan få din studievejleder til at printe karakterer fra 1.G og til og med efterårs semesteret af 3.G. Hun vil give skolens stempel, og sende dem samt lærernes anbefalinger til universitetet. Du kan i mellemtiden søge om legater samt om at få din uddannelse optaget på FastTrack listen, så du kan få SU til den. 

4. Du får dit optagelsesbreve fra diverse universiteter. Du vælger, hvilket du vil gå på og de vil så resevere en plads til dig. Hvis du ikke har amerikansk green card, så kan du bruge dit optagelsesbrev samt en I-20 form, som universitetet sender til dig til at søge om en F-1 opholdstilladelse (student visa). Denne giver dig lov til at bo og studere i USA i op til fem aar samt ar arbejde på campus 20 timer om ugen, dog kun fro $8/time normalt. Husk at booke mødet med den amerikanske ambassade i god tid. Efter min erfarring, så er amerikanerne meget arbejdsdygtige og respektfulde, og de giver dig svar i løbet af mindst en uge efter ens interview er overstået. 

5. Nyd sommerferien, pak kufferten, og glæd dig til at tage afsted til the USA. :-)

Lidt lang af en liste, men det er en oversigt til, hvordan det fungerer. Jeg kan evt. sende mine SAT, TOEFL, etc books o.s.v. til dig, så du kan spare nogle penge. 

Bard


Svar #7
14. januar 2016 af Rasmus123C

Mange tak for det. Jeg er meget interesseret i det. Det må du gerne.
Jeg går i 1.g, men har et gennemsnit på omkring 10,33. Vi har dog ikke fået alle karakter da det kun er første halve år. Eksempelvis i fysik, kemi, historie og tysk har vi ikke fået nogen karakter i. Jeg har snakket med min fysik-lærer og han har fortalt at jeg ikke behøves at komme til timerne. Uden pralen. Så det skal nok stige.

Brugbart svar (1)

Svar #8
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#7: Jeg var nu meget knudret i mine to kommentarer foroven. Jeg mente, at jeg gerne vil hjælpe dig på vej igennem ansøgningerne til USA. Så hvis der er noget, du er i tvivl om, skriv da endelig en besked til mig over Studieportalen her, så kan jeg komme med endnu flere vejledninger og gode råd.

Dit snit er kanon så vidt, men husk, at gennemsnit ikke er alt, især på Harvard og lignende universiteter. Havde faktisk et på 10.1 i 1.G selv, men dette var nu mere fordi jeg fik 4 i idræt end at jeg klarede mig middelmådigt i nogle andre fag. 

Er der nogle fag i skolen, du brænder for? Hvad vil du læse på college?

Bard 


Svar #9
14. januar 2016 af Rasmus123C

Ja matemaik, fysik, kemi, samfundsfag, biologi

Svar #10
14. januar 2016 af Rasmus123C

Jeg vil meget gerne læse medicin.

Brugbart svar (1)

Svar #11
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Medicin? Ah, så er din situation en helt anden. For at læse medicin i USA skal du gå på noget, der hedder medical school, hvor du normalt skal have en bachelor grad, eller i hvertfald har inorganisk kemi, celle biologi, og andre fag opfyldt, og du betaler normalt fuldt ud af lommen for medicin skole i USA, så du skal være forberedt på at skylde omkring $160,000-$200,000 når du er færdig med din medicin skole i USA.

Hvorfor ikke læse medicin og derefter forsøge at få en residency i USA? 

Bard


Svar #12
14. januar 2016 af Rasmus123C

Vil det så sige at jeg først skal læse i Danmark og derefter læse medicin i USA? Hvis jeg vælger det

Brugbart svar (1)

Svar #13
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#12: Du kunne også tage en college grad i biologi, biomedical engineering, etc., tage din MCAT, og derefter tage må medicin skole. Men ja, man skal normalt have universitetskurser i fag som organisk kemi, inorganisk kemi, anatomi, og fysik, før man overhoved kan komme ind på medicinskole. 

Bard


Svar #14
14. januar 2016 af Rasmus123C

Lidt underligt, men hvad med residency? Efter at have læst i Danmark

Skriv et svar til: Harvard

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.