Studievalg og videregående studie

Matematik, Matmeatik-Økonomi

05. januar 2016 af nejvelda

Hej

Er der nogle, som studerer matematik eller matematikøkonomi, for så vil jeg meget gerne hører om uddannelserne.

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Jeg studerer nu økonomi i USA og ikke DK, men kan med glæde komme med noget feedback mht. økonomistudiet. 

Men jeg vil først gerne høre, hvad du nogenlunde kunne se dig selv lave, når nu dine studier er overstået? 

Nu ved jeg ikke så meget om det rene matematik studie, men om polit vs. mat-øk, så kan du læse nogle folks reflektioner her, som nok er bedre bekendte med det danske version af studiet.

http://altandetlige.dk/debat/topic/114/polit-mat-ok

MH,

Bard


Svar #2
05. januar 2016 af nejvelda

Mange tak for dit svar!

Jeg studerer selv diplomingeniør lige pt, men overvejer at droppe ud, da der er alt for meget man skal. Der er hele tiden noget der skal afleveres. Vi har oftes mange afleveringer oven i hinaden med kort afleveringsfrist, hvilket gør mig meget stresset, såsom tegninger, rapport m.m. Jeg har ogsåsvært ved statik og mekanik. Undervejs har vi test, som ligger mit i projekt og afleveringer, hvilket gør jeg ikke rigtig kan forberede. Så der er meget oven i hinaden. Mht. til eksamener for vi ikke rigtig noget af vide, selv når vi kontakter underviserene for vi ikke svar på mails (Men det her er self nok noget lidt andet).

Så jeg kunne godt tænkte mig at høre noget om undervisningen, hvor ofte man har afleveringer og hvor store de er, hvor mange eksamner man har og hvordan de foregår. Men jeg har godt nok ikke nogen planer om at studerer i udlandet, da jeg ikke er god nok til engelsk for at studerer i et andet land.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har undersøgt fremtidsmulighederne, så jeg ved ikke hvor stor mulighederne er. Det er så også derfor jeg ikke ved helt præcist hvad jeg vil. Men måske noget med en bank eller rådgivning for virksomheder måske.


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)

nejvelda,

Det er nogle virklig gode spørgsmål, du kommer med. Jeg er ikke den bedste til at fortælle dig om matematik og/eller mat-økonomi ved KU, da jeg som sagt læser ved et amerikansk universitet, og undervisningsstrukturen derfor er en anelse anderledes. Måske nogle andre, der kunne hjælpe her?

Ved mit studie var der ikke så mange afleveringer i selve økonomi-delen. Måske 4 problemløsningsset over et semester, en eller to terminsprøver, og derefter en endelig eksamen, men mest forelæsninger. Men statistik og matematik var meget "busy work", da der ligesom dine inginør fag var mange afleveringer, små tests (quizzes), terminsprøver, og så end final eksamen, hvilket var utroligt frusterende. Jeg er glad for at jeg ikke skal have mere matematik i resten af mit liv, for måden hvorpå det blev undervist var bare idiotisk. Men tag dette med et gram salt, da det måske ikke er det samme i DK og KU. 

Mht. fremtidsmulighederne, så kan du virklig ikke gå galt som universitetsøkonom. Ledigheden er under 2% for universitetsøkonomer, hvad enten polit. eller mat.oecon, og du kan finde startløn på mellem 40K-50K per måned (se DJØF's egen hjemmeside) i den biomedicinalske sektor eller finansverden. Du kan arbejde i stat, politiske intitutioner, banker, Novo Nordisk, McKinsey and Co, the sky's the limit, med en økonomi-baggrund. Så hvis du med sikkerhed ved, at du ikke vil være sciency og have noget med medicin eller ingenør halløj at gøre, sa kan du virklig ikke gå galt med en universitetsøkonom baggrund. 

Men det vigtigste er nok at spørge dig selv, om DU har lyst til at være ingenør og lave nye produkter, eller arbejde i finansverden i jakkesæt og have med tal og økonomi at gøre? Fem år på uni lyder meget, men det går forbi hurtigt, og det er vigtigst at du rent faktisk vælger et job og en karriere, du vil elske at stå op til om morgen, hvad enten ingenør-arbejde eller økonomi. 

Jeg vil ikke råde dig til at tage matematik, medmindre du virklig har en passion for faget. Det er meget, meget teoretisk, og jeg er bange for, at du nok ikke har så gode mulighedder med matematik som med mat.oecon eller polit, medmindre det er academia du vil arbejde i, i matematik. Selv hvis du vil læse en Ph.D. i økonomi skal du have haft nogle økonomiske fag. Jobs i økonomi og finansering går oftest til polit. og mat.oecon, men alt kan jo lade sig gøre med "proper networking". :)

Men hvis jeg var dig vil jeg nok tage en tur på stranden alene en solrig aften og tænke samt reflektere grundigt over, hvilke passioner jeg har, hvad jeg kunne tænke at lave for en karriere, der har med disse passioner at gøre og så derefter finde den rette uddanelse. Tro mig, hvis du går ind på end uddannelse uden vision og passion bliver det svært at komme igenem og selvom du kommer igennem, så kommer du til at skulle lave et arbejde, du vil hade at vågne op til om morgen, og vigtigst af alt, så kommer du til at have med et felt at gøre, som du absolut ikke kommer til at udvikle dit fulde potentielle i. 

Så ja, tænk grundigt over, om DU kan lide økonomi og matematik. Drop alt, hvad andre har fortalt dig og studierne. Det er dit eget liv, ikke deres. Glem alt hvad jeg har sagt mht. de gode muligher økonomi giver og tænk på de ting jeg fortalte dig, dit valg skal komme indefra, ikke blive dikteret eller påvirket af andre. 

MH

BBB


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. februar 2016 af Knotz (Slettet)

Jeg har en bachelor i matematik fra KU og et vist kendskab til mat-øk-uddannelsen, så måske kan jeg hjælpe dig.

Først og fremmest, så må jeg nok skuffe dig og sige, at arbejdspresset er kendt for at være ret stort på begge uddannelser. Der er mange afleveringer, meget undervisning og alt i alt mange ting, du skal bruge din tid på, hvis du gerne vil have noget ud af tingene (og bestå dine kurser). Uddannelserne kører på blok-struktur, dvs. med fire undervisningsperioder om året af 9 ugers længde (svarende til halve semestre). Man tager to kurser pr. blok. Det betyder, at du kan have op til 8 eksaminer om året.

Mht. sprog, så er bacheloruddannelsen (som jeg forstår det) nu primært på dansk, dog med engelske lærebøger på en del fag. Kandidatuddannelserne på MATH er udelukkende på engelsk.

En sidste ting, du skal være opmærksom på: Hvis du starter på matematik, vil du kunne sammensætte en uddannelse, der minder utroligt meget om matematik-økonomi, og en del har også haft succes med at blive optaget på mat-øk efter et års studie, hvis de har fundet ud af, at det var mere spændende (eller de ikke havde gennemsnit til at blive optaget der gennem kvote 1). Min pointe er, at matematikuddannelsen kan gøres til matematik-økonomi-uddannelsen. Men jeg tror det er svært den anden vej rundt.


Svar #5
06. februar 2016 af nejvelda

Knotz tak for dit svar!

Jeg er stadig ikke droppet ud.. Har haft to kurser med 4 eksamener, i den ene kursus fik jeg 4 og i den anden fik jeg 7. Det værste er gruppearbejdet. kan ikke klare at være afhængige af gruppen, man kan ikke lave noget uden hinanden, det er ret irreterende, også er det tit halvdelen der møder op..synes projektdelen er al for hårdt.

Jeg ervirkelig meget i tvivl med hvad jeg skal gøre.. hvis jeg nu vælger matematik er jeg bange for at jeg også kommer til at fortryde den... det egentlig ikk fordi jeg har fortrudt denne uddannelse som sådan, men det er både og.. hvis i forstår hvaad jeg mener :(


Skriv et svar til: Matematik, Matmeatik-Økonomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.