Religion

Er Nazismen civilreligion?

06. januar 2016 af libse (Slettet) - Niveau: C-niveau

er nezismen en civilreligion?
er noget andet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2016 af PSXL

Nazisme er en ideologi. 


Svar #2
06. januar 2016 af libse (Slettet)

jah men man kan sætte den ind i smarts 7 dimensioner, er det så ikke en civil religion?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. januar 2016 af Stats

Nazismen har da ingen ritualer og har da heller intet med myter og fortællinger at gøre, hvilke lærersætninger mener du at nazismen har?

Ideologi og ikke en religion..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2016 af MLektiehjælp

Har Nazismen ingen ritualer, og intet med myter og fortællinger at gøre? Jeg finder denne påstand utrolig tvivlsom. 

Hvorvidt Nazismen kan betragtes som en religion afhænger af din definition af en religion (hvoraf der findes utallige). Jeg vil også sige at du har at gøre med en ideologi, snarere end en religion. Min begrundelse for denne påstand er, at der umiddelbart ikke er nogen appel til transempiriske elementer i Nazismen (hvilket jeg mener er et fællestræk hos alle 'religioner') 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. januar 2016 af Stats

jmikkel.. Argumenter i stedet for at slynge "Jeg tror.. og jeg tror" ud som et spil kort.. (dårligt billedsprog..)

Du må jo have belæg for det du siger?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. januar 2016 af 123434

Civilreligion er i høj grad også guddomliggørelse af politiske ledere. Mao og Nordkoreas ledere er gode eksempler på hvordan politiske ledere nærmest har fået guddommelig status. Deres personligheder har fyldt utroligt meget, hvor politikken oftest er trådt i baggrunden

Så ta' et kig på om Hitler blev dyrket som en civilreligion i Nazityskland


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. januar 2016 af Stats

Hitler blev ikke guddomliggjort. Man anså ham som den politiske leder der kunne skabe vækst for Tyskland og intet andet. Velstanden steg i den periode at han var leder.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #8
22. januar 2016 af Stygotius

At kunne kalde noget en religion kræver at der er tale om en guddom, dvs. en overnaturlig, skabende/styrende skikkelse. Derfor er f.eks. buddhismen ikke en religion, -----og nazismen heller ikke.


Skriv et svar til: Er Nazismen civilreligion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.