Studievalg og videregående studie

Højskole ?

09. januar 2016 af saaraas (Slettet)

Jeg læste lige at en højskole ikke har nogen eksamner, hvilket lyder ret i mine øre. Jeg er meget dårlige til eksamener, ekstremt til de mundtlige, klare mig egentlig okay i skriftlig. Men hvem kan gå på disse højskoler og hvilke uddannelser.. Jeg søgte lige lidt på det men det var mest for de 16 - 17 årige. Er der mon højskoler med videregående uddannelser?

Jeg kan simpelthen ikke vente til på mandag med at spørge vejlederen.

Håber i kan hjælpe, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2016 af JulieW99

Højskoler er ikke en videregående uddannelse, så vidt jeg har forstået. Det minder mere om en efterskole, bare for voksne. Videregående uddannelse er universitetet. Forventer du at du kan tage sådan en, uden eksamener?

- - -

Vh Julie


Svar #2
09. januar 2016 af saaraas (Slettet)

Ja det troede jeg man kunne :/

Blev lidt forvirret nu når man siger ingeniørhøjskole osv.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2016 af JulieW99

Det kalder man det bare. Det er jo ikke uden eksamener eller noget som helst. Er du klar over, hvor krævende ingeniør er? Tror du at journalister ikke har eksamener, bare fordi det hedder journalisthøjskolen? Nej. Sådan er den virkelige verden simpelthen ikke.

Alle kan tage på højskole, og det koster penge. De tager dem for at finde sig selv, komme væk fra ting, lære nye mennesker kende osv.

Eksamensangst kan du få hjælp til.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. januar 2016 af K92H (Slettet)

Som #1 også skriver, er højskole ikke en videregående uddannelse, men jeg vil nu heller ikke sammenligne det med en efterskole, da en efterskole er noget, man kan vælge istedet for at gå i almindelig 9 eller 10. klasse.

En højskole er derimod et "pusterum", hvor du kommer væk fra vante rammer, møder nye mennesker og laver det, du har lyst til. Nogle højskoler har forberedende kurser til f.eks. Journalisthøjskolen, Filmskolen eller Statens Teaterskole, mens andre højskoler blot har forskellige valgfag og linjer. De fleste højskoleophold koster mellem 25.000-40.000 kroner alt efter varighed (typisk op til 5 måneder) og popularitet, og som #3 også skriver, er det alle, der kan tage på højskole. De fleste er dog mellem 18-25 år. 

Jeg tog selv et halvt år på højskole i 2014, og det er muligvis det bedste, jeg har gjort for mig selv. Det er en fantastisk måde at møde nye mennesker på og få en masse oplevelser. 


Skriv et svar til: Højskole ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.